Te zien: 14.10.2023 - 03.11. 2024. Officiële opening tentoonstelling: 13.10.2023, 17.00 uur. Aansluitend is het Bonnefanten Free Friday, de Kids-editie 17.00 - 21.00.
Curatoren: Denise Castermans en Celien Govaerts
Zoom in op de dromerige binnenwereld van een kind om daarna uit te zoomen naar de grote buitenwereld van een puber. BINNENSTEBUITEN is een tentoonstelling speciaal voor nieuwsgierige niet-volwassenen vanaf 6 jaar. Het daagt (jonge) bezoekers uit tot het ontdekken hoe zij als kind door hun omgeving gevormd zijn en tegelijkertijd ook hun eigen stempel op de wereld hebben gedrukt. Op een prikkelende manier toont BINNENSTEBUITEN kunstwerken uit de collectie van het Bonnefanten, waaronder werken van internationaal bekende kunstenaars als Tanja Ritterbex en Otobong Nkanga. Door spelenderwijs en zintuiglijk op onderzoek uit te gaan voelt de bezoeker zich onderdeel van het kunstwerk. Kunst krijgt hierdoor een extra dimensie.
Van binnen naar buiten
In BINNENSTEBUITEN doorloop je alle ontwikkelfasen van een kind. Je wordt ‘letterlijk’ binnenstebuiten gekeerd. Vanaf het moment dat je geboren bent, maak je onderdeel uit van je omgeving. Jij en de ruimte om je heen vormen een dromerig geheel. De ruimtevullende installatie Ethereality van kunstenaar Morena Bamberger, waarmee de tentoonstelling opent, vertegenwoordigt deze binnenwereld. Alles is gericht op het stimuleren van de zintuigen.
Na deze fase van verwondering komt de herkenning. Je veilige haven is je familie, zijn jouw vriendjes en jouw kamer. Hoe ouder je wordt, hoe sterker je merkt dat de wereld om je heen groter is dan je denkt. Je leert de wereld te bekijken vanuit een ander perspectief. Een vergelijking met de ander is snel gemaakt. Dit is het moment waarop jouw zelfbeeld ontstaat; het beeld dat je van jezelf hebt gevormd met hulp van je omgeving. De geschilderde zelfportretten van Tanja Ritterbex symboliseren de wijze waarop mensen zichzelf aan de wereld tonen en de impact van sociale media op het zelfbeeld. Selfie Series zijn ontstaan uit de ‘comments’ en ‘likes’ die het dagelijks posten van een selfie op Facebook teweegbrachten.
De ontwikkeling gaat verder. Spullen worden steeds belangrijker in het leven, naarmate een kind puber wordt. Mathilde ter Heijne’s Life Inside Storage, dat speciaal voor deze tentoonstelling is gerestaureerd, bestaat uit verschillende dozen met daarop foto’s van vluchtelingen, arbeiders en andere mensen, die niet vrij de landsgrenzen kunnen passeren. Het staat in schril contrast met de gewenste consumptiegoederen die vrij in dozen reizen. De installatie zet (jonge) bezoekers aan tot nadenken over de impact van massaconsumptie en internationale handel voor lokale gemeenschappen, en bovenal de eigen positie ten opzichte van de ander. Vanaf welk punt neem je de ruimte van iemand anders in?
Mathilde ter Heijne, Life inside storage, 1998. Collectie Bonnefanten.
Zintuigprikkelende beleving
Het kleurrijke en uitdagende ontwerp van Studio La Meul (Rotterdam) brengt op een speelse en aansprekende manier het veelomvattende verhaal en de verwante thema’s uit de tentoonstelling samen met de wonderlijke objecten, installaties en schilderijen. De routing van de binnen- naar de buitenwereld leidt de bezoeker langs en tussen kunstwerken, en de uiteenlopende doe-activiteiten die de creativiteit van jong en oud aanspreekt. Aan het einde van de tentoonstelling kunnen alle indrukken met papier en schaar verwerkt worden tot een zelf ontworpen ideale wereld. Door te voelen, te ruiken, te experimenten en te praten over jouw ruimte en die van een ander, leert de (jonge) bezoeker zichzelf en het kunstwerk op een diepe manier begrijpen.
Kunst als voetafdruk
De kunstwerken in de tentoonstelling vertegenwoordigen het diverse karakter van de collectie van het Bonnefanten: van oude meesters zoals Philippe Coclers, tot de collectie Polling (kunstnijverheidsproducten uit de aardewerkindustrie van Maastricht) en hedendaagse kunst van Tanja Ritterbex, Mathilde ter Heijne en Otobong Nkanga. Enkele bruiklenen van Joëlle Dubois en Morena Bamberger maken BINNENSTEBUITEN compleet.
Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door:

Noot voor pers: voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Kris Németh via pressoffice@bonnefanten.nl of +31 (0)6 27364802.
Hoofdbeeld: Morena Bamberger, Ethereality, 2019. Courtesy van de kunstenaar. Foto: Manor Lux.