Drie pioniers in de figuratieve schilderkunst, drie solotentoonstellingen, één rauwe, kleurrijke en magische dialoog.

Ze laten zich niet in een hokje plaatsen en zijn al jaren vernieuwers in de figuratieve schilderkunst: Keetje Mans, Tanja Ritterbex en Aline Thomassen. Vanaf februari komen hun werelden samen in het project Bitches Brew. Ze presenteren ieder een eigen solotentoonstelling, maar hun werken gaan ook met elkaar in dialoog. Aan de ene kant door hun stijlen en thematieken. Aan de andere kant door de gesprekken die ze tijdens het project hebben gevoerd.

Zweven tussen gevoel en werkelijkheid

De stijlen van Mans, Ritterbex en Thomassen zijn verschillend, maar de vorm die ze kiezen is hetzelfde: de figuratieve schilderkunst. Hun werken laten herkenbare thema’s zien, zonder realistisch te zijn. Zo maakt Keetje Mans buitentaferelen en huiselijke omgevingen waar vreemde dingen gebeuren, schildert Aline Thomassen vrouwenlichamen die versmelten met organen en vormen uit de natuur en lopen in het werk van Tanja Ritterbex dagelijkse chaos en humor door elkaar heen. De kunstenaars veranderen, ieder op een eigen manier, de werkelijkheid om te laten zien wat ze voelen. Zo wordt hun werk een verlengstuk van wie zij zijn.

Volop jezelf zijn in je werk

In de grote hoeveelheid werk die de kunstenaars maakten, onderzoeken ze verschillende onderwerpen. Veel van hun werk vertrekt vanuit hun gevoel, leven en karakter. Nog voordat ze kunnen uitleggen wat ze schilderen, staat wat ze voelen al op het doek. Dat maakt hun werken rauw, eerlijk en dichtbij. Waar dromen of piekeren ze over? Wie komen ze tegen en welke indrukken laten mensen achter? Hoe gaan ze om met verwachtingen? Vanuit eigen ervaring of ervaring van iemand dichtbij, onderzoeken ze de antwoorden op deze en meer levensvragen.

Robin de Puy, Portret van Keetje Mans voor het project Bitches Brew, 2025. © Bonnefanten

Keetje Mans (Amsterdam, 1979)
Shimmer of Bliss


Met Shimmer of Bliss zoekt Mans tijdens het schilderen naar een klein, helder moment dat voelt als een sprong in het onbekende. In haar werk komen de echte wereld en fantasie samen. Haar doeken zijn gevuld met zachte kleuren, vervreemdende buitentaferelen, mensen in groepen en herkenbare huiselijke situaties. In eerste instantie lijken haar werelden licht en dromerig, maar tegelijkertijd juist donker, eigenzinnig en rebels. Elke penseelstreek nodigt je uit om verder te kijken en neemt je aan de hand, mee haar fantasiewereld in.


Tanja Ritterbex (Heerlen, 1985)
Mama Steht Kopf


Ritterbex maakt uitbundig, vrolijk en ontroerend werk over de tijd vóór en tijdens het moederschap, over het vrouw-zijn en hoe anderen naar je kijken. De titel van Ritterbex’ solotentoonstelling laat zich vrij vertalen naar “Mama staat op haar kop”. Dat maakt ze zichtbaar met woeste verfstreken en kleurrijke scènes. In haar werk beeldt ze zichzelf vaak zelfverzekerd uit. Maar wie langer kijkt ontdekt een diepere laag vol kwetsbaarheid. Ritterbex gaat in haar werk aan de haal met oude regels en ideeën over het moederschap, wat zorgt voor humor en zelfreflectie.


Robin de Puy, Portret van Tanja Ritterbex voor het project Bitches Brew, 2025. © Bonnefanten

Robin de Puy, Portret van Aline Thomassen voor het project Bitches Brew, 2025. © Bonnefanten

Aline Thomassen (Maastricht, 1964)
I am You- You are Me


Aline Thomassen schildert meer dan levensgrote, emotionele vrouwenlichamen. Deze zijn geïnspireerd op gevoelens en ervaringen van de kunstenaar zelf en de mensen om haar heen. Ze smelten vaak samen met organen en vormen uit de natuur. Zo laat Thomassen zien hoe gevoelens, herinneringen en lichamelijke ervaringen werken. Ze schildert vrouwen die zich niet laten leiden door regels of idealen, maar die zelf beslissen wie ze willen zijn.

Bekroond en verzameld

Naast de figuratieve schilderkunst die hen verbindt, hebben ze alle drie grote kunstprijzen op hun naam staan. Denk aan de Hermine van Bers Beeldende Kunstprijs en de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst (Keetje Mans en Tanja Ritterbex), de Jeanne Oosting Prijs en de Ouborgprijs (Aline Thomassen). Ook is hun werk getoond en aangekocht door belangrijke musea zoals Museum More (Gorssel), Kunstmuseum Den Haag en Stedelijk Museum Schiedam.

Rauw, kleurrijk en dapper

Bonnefanten volgt de drie kunstenaars al lange tijd. Ze presenteerden tussen 2012 en 2019 allemaal al eens hun werk in het museum. Ook zijn verschillende van hun werken opgenomen in de collectie. In deze presentatie komen hun werelden voor het eerst samen. Dat maakt Bitches Brew een rauw, kleurrijk en magisch project. Wat je kunt verwachten? Een museumvleugel vol met kunst die ruimte geeft aan gevoel en werkelijkheid, chaos en schoonheid.

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door Provincie Limburg, Ministerie van OCW en de VriendenLoterij.

Header beeld: Robin de Puy, Portret Bitches Brew (v.l.n.r. Tanja Ritterbex, Keetje Mans en Aline Thomassen), 2025. © Bonnefanten