A Room of One's Own is een tentoonstelling over het werk en denken van vrouwelijke kunstenaars van diverse generaties uit de collectie van Bonnefanten, met gastpresentaties van Carol Rhodes, Lydia Schouten en Marijke Stultiens.

In de tentoonstelling A Room of One's Own zijn een tiental zalen gewijd aan het werk en denken van vrouwelijke kunstenaars in de collectie, die met de kracht van verbeelding en een thematische reikwijdte een naam maakten voor zichzelf in een wereld waarin mannen nog de norm waren. Naast werken uit onze vaste collectie, bevat A Room of One’s Own ook gastpresentaties van Carol Rhodes (1959-2018), Lydia Schouten (1948) en Marijke Stultiens (1927). 

Lydia Schouten, I feel like boiled milk, 1980. Collectie kunstenaar.

Carol Rhodes, Coal, 2008 - 2009. Courtesy van Alison Jacques, London. Foto: Ian Marshall.


Marijke Stultiens, Lijnenspel, c.a. 1989. Collectie Provincie Limburg. Foto: Marijke Stultiens

Wat is er minimaal nodig voor het maken van een kunstwerk? Die vraag stelt de Britse schrijfster en feministe Virginia Woolf (1882-1941) zichzelf in haar essay getiteld: A Room of One’s Own (1929). Haar antwoord: onafhankelijkheid, enige welvaart en een kamer voor jezelf. Allemaal dingen die nu vrij gewoon klinken, maar voor vrouwen wereldwijd onbereikbaar waren.

Lydia Schouten, Cage, 1978. Collectie kunstenaar.


Carol Rhodes

Het kunstenaarschap van Carol Rhodes (1959, Edinburgh, Schotland – 2018 Glasgow, Schotland) beslaat ruim 35 jaar. Nu zijn zowel haar schilderijen als haar werken op papier te zien. Dit overzicht van haar werk na haar overlijden is haar eerste museale solopresentatie in Europa. Rhodes schilderde veel landschappen in vogelvlucht, waarbij haar werk een sterk veranderende wereld reflecteerde. 

Carol Rhodes, Airport Hotel and Airport, 1996. Collectie Merlin James, Glasgow. Foto: Ian Marshall

Carol Rhodes, Airport Hotel and Airport, 1996. Collectie Merlin James, Glasgow. Foto: Ian Marshall

Marijke Stultiens, Schouwburg Sittard (detail), 1957. Collectie Gemeente Sittard. Foto: Frans Lahaye


Lydia Schouten, Romeo Is Bleeding (still), 1982. Muziek van Sander Wissing. Editor: Meatball, Den Haag. Collectie Bonnefanten.

Lydia Schouten

Als pionier op het gebied van performance, video- en installatiekunst én als feministisch boegbeeld heeft Lydia Schouten (1948, Leiden) een lange staat van dienst in de internationale kunstwereld. Haar oeuvre omspant 45 jaar, met daarin belangrijke thema’s zoals massamedia, identiteit, eenzaamheid, misbruik en geweld. 

Lydia Schouten, Shattered Ghost Stories, 1993. Collectie Museum Arnhem.


Marijke Stultiens

Marijke Stultiens (1927, Breda) is al ruim zeventig jaar actief als kunstenaar. In A Room of One’s Own worden werken getoond die ze maakte vanaf de jaren ‘80. Stultiens begon haar loopbaan in een tijd waarin vrouwen werden geacht hun ambities en carrière op te geven voor de man en het gezin. Voor haar was dit geen optie: ‘Een gat in je carrière overbrug je nooit.’ 

Marijke Stultiens werkend aan textiel object c.a. 1970. Collectie kunstenaar. Foto: Rob Stultiens

Marijke Stultiens werkend aan textiel object c.a. 1970. Collectie kunstenaar. Foto: Rob Stultiens

Zaalboekje

Meer weten over de tentoonstelling A Room of One's Own? Lees erover in ons zaalboekje.


Het Wakker Kussen van Shattered Ghost Stories 

Tijdens de opening van A Room of One's Own is 'Het Wakker Kussen van Shattered Ghost Stories' in première gegaan. In deze film volgen we het proces van onderzoek en restauratie van de installatie Shattered Ghost Stories van kunstenaar Lydia Schouten (1948). De film is gedurende de tentoonstelling te zien. 


De film is een zelfstandig initiatief van Miriam Windhausen (adviseur kunstenaarsnalatenschappen) en Lydia Schouten, in samenwerking met Museum Arnhem en Bonnefanten. Het project en de film kwamen tot stand met steun van het Mondriaan Fonds, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en het Collectie Centrum Nederland (CC NL). 


Regie: Bobby Littlejohn, Hylko Smit (2022-2023). Kunstwerk: Lydia Schouten, Shattered Ghost Stories, 1993. Collectie Museum Arnhem, schenking Wanda Reiff. Initiatief en projectleiding: Miriam Windhausen. Restauratie: Paul Beuk, Marieke Kruithof, Ivo van Stiphout

LEES MEERBEKIJK DE TRAILER

ONTDEK DE COLLECTIE

A Room of One's Own

A Room of One's Own is een tentoonstelling over het werk en denken van vrouwelijke kunstenaars van diverse generaties uit de collectie van Bonnefanten, met gastpresentaties van Carol Rhodes, Lydia Schouten en Marijke Stultiens.

A Room of One's Own is te zien op de tweede verdieping in dezelfde vleugel als Piet Killaars 100 Jaar.


Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden