Isaac Julien: What Freedom Is To Me

Curatoren: Isabella Maidment, voormalig curator Contemporary British Art, Nathan Ladd, curator Contemporary British Art, Tate Britain, Stijn Huijts, directeur Bonnefanten, Roxy Jongewaard, junior conservator Bonnefanten, in nauwe samenwerking met de kunstenaar.

Opening: vrijdag 8 maart, 18.00-20.00 uur
Te zien 09.03.2024 - 18.08.2024

Aansluitend en ter viering van de opening is er een Bonnefanten Free Friday: 20.00-23.00 uur

Bonnefanten presenteert met trots de eerste omvangrijke Nederlandse overzichtstentoonstelling van wereldwijd gevierd video- en filmkunstpionier Isaac Julien (1960, London). Isaac Julien is een van de meest toonaangevende kunstenaars van dit moment en wordt internationaal geroemd om zijn meeslepende lyrische films en videokunstinstallaties. Hij staat momenteel op nummer 5 in de ArtReview Power 100 lijst van de meest invloedrijke kunstenaars in de hedendaagse kunstwereld. Deze ambitieuze solotentoonstelling toont de 40 jaar lange ontwikkeling van zijn baanbrekende film- en videowerk in kaart, van de jaren 80 tot nu. Van zijn vroegste werk Who Killed Colin Roach? (1983) tot zijn laatste overweldigende filminstallatie Once Again...(Statues Never Die) (2022), Julien verlegt voortdurend de grenzen van film als kunstvorm. En laat een carrière zien die nog steeds even experimenteel en politiek geladen is als 40 jaar geleden.

What Freedom Is To Me toont een selectie van Juliens belangrijkste werken, van zijn baanbrekende vroege films en meeslepende video's tot de caleidoscopische, sculpturale installaties met meerdere schermen waar hij vandaag de dag bekend om staat. Samen tonen ze hoe Julien barrières tussen verschillende artistieke disciplines doorbreekt door gebruik te maken van film, dans, fotografie, muziek, theater, schilderkunst en beeldhouwkunst.

Isaac Julien, In the Life /Iolaus (Once Again...Statues Never Die) 2022, inkjetafdruk op Hahnemühle Photo Rag Ultrasmooth, ingelijst: 153 x 203 x 5.6 cm © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro

Filmmaker, kunstenaar en pionier

Nadat Julien in 1984 zijn Bachelor graad in Fine Art Film behaalde aan de St. Martin’s School of Art in Londen, rondde hij in 1989 zijn studie af aan Les Entrepreneurs de l’ Audiovisuel Européen in Brussel. Hij maakte zijn eerste filminstallatie Who Killed Colin Roach? in 1983. Het is een kunstwerk dat hem in één klap een kunstenaar van nationaal belang maakte. Nu omspant Juliens kunstpraktijk vier decennia en tientallen wereldberoemde installaties. Julien is daarnaast distinguished professor aan de prestigieuze University of California, Santa Cruz, waar hij samen met zijn levenspartner en curator, Mark Nash het Moving Image Lab heeft opgericht voor jonge buitengewoon getalenteerde kunstenaars, onderzoekers en curatoren.

Isaac Julien: What Freedom Is To Me
Isaac Julien, Pas de Deux with Roses (Looking for Langston Vintage Series) 1989/2016 Ilford classic silver gelatin fine art paper, gemonteerd op aluminium, ingelijst: 58.1 x 74.5 cm  © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Mir

Sociale rechtvaardigheid

Isaac Julien is een pionier op het gebied van video- en installatiekunst. Hij onderzoekt het potentieel van het medium om traditionele opvattingen over geschiedenis, ruimte en tijd af te breken én uit te breiden. Inhoudelijk beweegt Julien zich op het snijvlak van verschillende vormen van maatschappelijk engagement. Sociale rechtvaardigheid is een constant aandachtspunt in zijn films en al meer dan 40 jaar zet hij zich in voor cultureel activisme, de politiek en poëzie van het beeld, en de morele en sociale invloed van het maken van beelden. In zijn grootschalige installaties op meerdere schermen onderzoekt hij de verplaatsing van mensen over verschillende continenten, tijden en ruimtes.

Juliens eerste film Who Killed Colin Roach? (1983) maakte hij als reactie op de dood van een jonge man bij de ingang van een politiebureau. Zijn sleutelwerk Looking for Langston (1989) is een lyrische verkenning van de privéwereld van de Amerikaanse dichter, sociaal activist, columnist, roman- en toneelschrijver Langston Hughes (1902-1967) en zijn Zwarte kunstenaars- en schrijverscollega's, die in de jaren 20 de Harlem Renaissance vormden. Western Union: Small Boats (2007) is een voorbeeld van Juliens baanbrekende installatie met drie schermen. Dans en beweging van lichamen worden gebruikt om reizen van mensen over grenzen te verbeelden. In zijn meest recente werk Once Again...(Statues Never Die) (2022) verkent hij de relatie tussen Dr. Albert C. Barnes en zijn tijdgenoot, de beroemde filosoof en cultuurcriticus Alain Locke. Barnes was een vroege Amerikaanse verzamelaar van Afrikaanse materiële cultuur, Locke staat bekend als de "Vader van de Harlem Renaissance".

Isaac Julien: What Freedom Is To Me
Installatieoverzicht, Once Again…(Statues Never Die), 5-schermen, Barnes Foundation, 2022, Foto: Henrik Kam © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar en Victoria Miro

Geprezen en geridderd

Julien wordt inmiddels gezien als één van de belangrijkste filmkunstenaars van de late 20e en vroege 21e eeuw. In 2001 werd hij genomineerd voor de Turner Prize. In 2003 won hij de Grand Jury Prize op de Kunstfilm Biënnale in Keulen. En in 2022 werd Julien door toenmalig koningin Elisabeth van Groot-Brittannië geridderd voor zijn artistieke bijdragen aan het land.

Publicatie Isaac Julien: What Freedom Is To Me

Bij de tentoonstelling is de gelijknamige publicatie Isaac Julien: What Freedom Is To Me verschenen; samengesteld door Isabella Maidment. De publicatie bevat een boeiende selectie van installatie- en archieffotos en tekstbijdragen van Homi Bhabha, Maria Balshaw, Jack Halberstam, Nina Kellgren en Bradford Young, Isabella Maidment, Mark Nash en Adam Finch, Caleb Azumah Nelson, Irit Rogof en Wole Soyinka. Een extra feature is de Isaac Julien App. Met deze Augmented Reality app komt een selectie beelden in de publicatie tot leven. De publicatie is in het Engels verkrijgbaar in de Bonnefanten museumshop. 
Prijs: € 50.

De tentoonstelling is gerealiseerd door Tate Britain, Londen in samenwerking met Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf en Bonnefanten.

Noot voor pers; niet voor publicatie:
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Nina Keuschnigg via pressoffice@bonnefanten.nl  of +31 (0)6 55 23 27 21.

Van 9 maart t/m 14 april presenteert Galerie Ron Mandos in Amsterdam Isaac Julien: Once Again . . . (Statues Never Die).

PRESSKIT

Header: Isaac Julien, Freedom / Diasporic Dream-Space No. 1 (Once Again...Statues Never Die) (edited), 2022, inkjetafdruk op Canson Platine Fibre Rag, ingelijst: 273 x 183 x 5,6 cm © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar en Victoria Miro

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden