De serie The Studio in het Bonnefanten biedt een podium aan kleinschalige solopresentaties waarin kunstenaars verslag doen van recente ontwikkelingen in hun werk.

Kent Chan (1984, Singapore) is een kunstenaar, filmmaker en curator gevestigd in Singapore. Zijn praktijk draait om ontmoetingen met kunst, fictie en cinema die de verbanden onderzoeken tussen esthetische ervaring en kennisproductie. Zijn werk Hot House: Five Stories On Heat wordt van binnen verwarmd door hete, vochtige lucht, waardoor er een volledig andere kunstervaring ontstaat dan in de rest van het koele en droge museum.

Kent Chan

Zijn werk biedt ruimte aan bezoekers om elkaar te ontmoeten, met de kunstenaar in gesprek te gaan of een indringende ontmoeting met kunst te hebben. Chan onderzoekt hoe kunst zowel kan zorgen voor een esthetische ervaring als voor de productie van kennis. Wat zijn de connecties tussen de twee en hoe kunnen ze elkaar versterken? Zijn werk balanceert op de dunne lijn tussen kunst en het dagelijks leven. Chan is van 2019 tot en met 2020 artist-in-residence aan de Jan Van Eyck Academie.

Het concept en de beeldvorming van “de tropen” vormt een centraal thema binnen Chans werk. Hij behandelt dit begrip in relatie tot kolonialisme, politiek en identiteit. De tropen zijn een meteorologisch en geografisch bepaald gebied rond de evenaar waar, door de stand van de zon en de afwezigheid van een winter- of zomerseizoen, een warm en vochtig klimaat heerst. Door de loop van de geschiedenis hebben “de tropen” echter in Europa een grote bijbetekenis gekregen. De tropen, dat waren de koloniën, die Europa rijkdom brachten en een “exotische” schoonheid bezaten, maar die ook cultureel en demografisch minderwaardig waren aan Europa. Ook na het koloniale tijdperk hebben Europa en Noord Amerika (“het westen”) hun status als centrum van cultuur en beschaving gehandhaafd.

Chan bevraagt in zijn oeuvre het eurocentrisme van de kunstwereld. Op subtiele wijze vertelt hij hoe de kunstgeschiedenis en traditionele kunstinstituten constructen zijn die gestoeld zijn op Europese koloniale denkbeelden. Hoe inwoners van de tropen lang hebben geprobeerd zich te assimileren met de Europese cultuur om voor vol te worden aangezien, hun eigen cultuur achterwege latend. Chan verruimt de kunstgeschiedenis door nieuwe verhalen toe te voegen. Via zijn werk emancipeert Chan kunstenaars, cultuur en geschiedenissen uit de tropen.

kent_chan01_1C6A8803.JPG

Hot House

Chan maakte het kunstwerk Hot House als tentoonstellingsruimte voor zijn eigen werk en werk van medestudenten van de Jan van Eyck Academie. Hot House wordt van binnen verwarmd door hete, vochtige lucht, waardoor er een volledig andere kunstervaring ontstaat dan in de rest van het koele en droge museum. Chan vraagt zich met dit werk af hoe een tropische hitte het denken en doen van de mens verandert. Hiermee legt hij een originele link tussen klimaat en cultuur. Welke vormen van kunst lenen zich het best voor de tropische conditie? Hot House brengt kunstwerken en publiek samen in een paradigma dat is gericht op een overvloed aan warmte en vochtigheid, die niet als beperkingen voor, maar als metgezellen van de gedachten.

In het Hot House is het videowerk Five Stories on Heat te zien. De video’s, die deels zijn opgenomen in het Bonnefanten, tonen als rode draad een optreden van Chan waarin hij vertelt over de tropen als plaats en als betekenis. Five Stories on Heat is een verhalend werk dat reflecteert op de gedeelde geschiedenis van kunst en hitte en hun gezamenlijke toekomst. Hoe zal Europa in de toekomst omgaan met kunst, wanneer ook hier door de opwarming van de aarde een tropisch klimaat heerst? Zal het geklimatiseerde museum dan een herinnering worden aan vroegere wereldbeelden en levenswijzen? Het werk raakt aan verhalen over het maken van kunst tijdens de Vietnamoorlog, de mythes van de Malay en de Hopi, en de eerste tentoonstelling van Singaporese kunst in Europa. Als een mozaïek laat Chan de verhaallijnen verspringen, van oost naar west, van het verleden naar de toekomst.

Bekijk hier al onze huidige tentoonstellingen.

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden