Bonnefanten staat dit jaar weer met zijn Pinkpop-up museum in de Kalm Aan Laan van Pinkpop. In ons Pinkpop-up museum presenteren we de indrukwekkende video-installatie BLKNWS van Kahlil Joseph (1981, Seattle). Joseph is een in Los Angeles gevestigde Amerikaanse kunstenaar en filmmaker die vooral bekend staat om zijn baanbrekende videoclips voor muzikanten als Kendrick Lamar, Flying Lotus, FKA twigs en Beyoncé. Sinds 2015 maakt hij ook naam binnen de hedendaagse kunstscène met zijn grootschalige video-installaties, op het snijvlak van cinema, beeldende kunst, mode en muziek.

Praktisch

Openingstijden Bonnefanten pop-up museum op Pinkpop, 17 juni t/m 19 juni:

  • 17 juni, 11:30 - 21:00 uur
  • 18 & 19 juni, 10:30 - 21:00 uur
  • Toegang voor het Pinkpop-up museum is gratis
  • Je vindt ons in de Kalm Aan Laan, tot dan!


Tijdens Pinkpop krijgt elke 50ste bezoeker van het Bonnefanten Pinkpop-up museum een gratis en uniek Bonnefanten t-shirt.
Op vertoon van het Pinkpop polsbandje kan de festivalbezoeker nog de hele zomer en tot en met 4 september 2022 eenmalig gratis het Bonnefanten in Maastricht bezoeken.

Bonnefanten, Kahlil Joseph, BLKNWS ©Paco Nunez.
Foto: Paco Nunez

Kahlil Joseph, BLKNWS

BLKNWS (black news) bestaat uit twee naast elkaar geplaatste flatscreens, gemonteerd op een achtergrond in de vorm van een fotobehang. De schermen tonen afwisselend (social) mediafragmenten, muziekvideo's, archiefmateriaal, nieuw geschoten beelden en nieuwsberichten die door de kunstenaar worden geproduceerd. Daarmee realiseert Kahlil Joseph een twee-kanaals ‘nieuwsuitzending’ waarin de grenzen tussen kunst, journalistiek, ondernemerschap en culturele kritiek vervagen; een kritische analyse van de wijze waarop raciale kwesties en storytelling botsen met informatiesystemen. Door de wijze waarop de beelden continue worden aangevuld, doet het werk denken aan een nieuwszender. Maar, in afwijking van wat de mainstream nieuwszenders doorgaans presenteren, toont BLKNWS vrijwel alleen actuele en historische beelden over de zwarte cultuur. In zijn conceptuele benadering van hedendaagse journalistiek en ondernemerschap ziet Kahlil Joseph BLKNWS als een kunstwerk, een denktank, een wereldwijd netwerk, een uitzendplatform en een doorlopend archief. Zo onderzoekt hij de manier waarop zwarte levens worden waargenomen en gerepresenteerd in media en kunst. Het werk toont een ontroerende, grappige en ambitieuze visie op hoe media eruit zou zien wanneer ze niet zo wit en bevooroordeeld zou zijn, maar creatiever en vooral representatiever.

Iedere editie van BLKNWS heeft een permanente online-verbinding met de studio van de kunstenaar, die het mogelijk maakt dat er in real-time continu nieuwe content wordt ontvangen. Hierdoor ontstaat er een eindeloos groeiende ‘nieuwsuitzending’, die uniek is voor iedere locatie waar het werk wordt getoond.

Joseph maakte BLKNWS oorspronkelijk als een pitch voor een echte Amerikaanse nieuwsshow voor kabelnetwerken. Omdat alle grote netwerken het idee afwezen, belandde het uiteindelijk als een veelgeprezen kunstwerk op de Biënnale van Venetië in 2019: de belangrijkste kunsttentoonstelling ter wereld die gezien kan worden als een barometer voor de stand van zaken in de hedendaagse kunst. Het Bonnefanten wist al voor de opening van de Biënnale BLKNWS te verwerven voor zijn collectie.

Video still, Kahlil Joseph, BLKNWS, 2018-2019, twee-kanaals nieuwsuitzending met variant-specifiek behang.
Video still, Kahlil Joseph, BLKNWS, 2018 - ongoing

Waarom?

Het museum beoogt met een rondreizend Pop-up museum op een laagdrempelige manier kunst naar het publiek te brengen en een kruisbestuiving op meerdere vlakken te realiseren: een creatieve culturele impuls voor de festivalganger en nieuwsgierige bezoeker realiseren, en een samenwerking en idee-uitwisseling met de organisatie creëren.  

De keuze voor deze presentatie past binnen het beleid van het Bonnefanten dat gericht is op het bevorderen van diversiteit en meerstemmigheid in de museumpraktijk, onderwerpen die voor alle generaties en op alle niveaus in de samenleving actualiteitswaarde hebben.

Hoofdbeeld: Kahlil Joseph, BLKNWS, 2018-ongoing, twee kanaals nieuwsuitzending, unieke variant #6. Collectie Bonnefanten.