Het Bonnefanten presenteert met trots Melati Suryodarmo (1969, Surakarta, Indonesië) als elfde winnaar van de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA).


Artist Portrait: Melati Suryodarmo

Wat betekent kunst voor Suryodarmo? Hoe maakt zij kunst? En waarom maakt ze kunst?

Publicatie nu beschikbaar!

Bij I am a Ghost in my Own House hoort een uitgebreide monografische publicatie. Deze publicatie is gevuld met beelden van Suryodarmo’s oeuvre en essays van auteurs als Michelle Antoinette, Philippe Pirotte, Hendro Wiyanto en Catherine Wood. 
Prijs: €29,95. Te koop in onze museum winkel.

Het Bonnefanten presenteert met trots Melati Suryodarmo (1969, Surakarta, Indonesië) als elfde winnaar van de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA). I am a Ghost in My Own House is Suryodarmo’s eerste grote solotentoonstelling in Europa en Nederland. Suryodarmo is een veelzijdige kunstenaar, maar ze onderscheidt zich vooral met haar indringende performances. We stellen je in deze tentoonstelling graag voor aan een van de pioniers van de performancekunst.

Melati Suryodarmo, I’M A GHOST IN MY OWN HOUSE, 2012 Photo Courtesy of the artist. Photographer: Riki Zoelkarnain


De titel van de tentoonstelling komt van Suryodarmo’s gelijknamige twaalf uur durende performance I am a Ghost in My Own House. Tijdens de performance verbrijzelt Suryodarmo met een stenen vijzel houtskool op een tafeltje tot stof. Ze put zichzelf uit, maar tegelijkertijd ook het energiepotentieel van de houtskool.

Melati Suryodarmo, I am a Ghost in my Own House 2012, video documentation, one-channel HDV, 30m30s. Courtesy of the Artist

Philippe Pirotte, gastcurator

“Voor Suryodarmo symboliseert het verpulveren van de houtskool haar vermoeidheid en de fysieke uitputting, die gepaard gaan met haar ontworteld zijn en met haar terugkeer naar Indonesië na een jarenlang verblijf in Duitsland. Vandaar de titel I am a Ghost in My Own House.”

Melati Suryodarmo, Limerence 3, 2018, Charcoal powder on handmade STPI paper. Courtesy of the artist & Singapore Tyler Print Institute, Singapore

De werken in de tentoonstelling laten haar veelzijdigheid zien. Zo kom je naast performances ook video-installaties, fotografie en tekeningen tegen. Haar andere werken zijn geinspireerd door haar performances, waarbij haar lichaam en de omgang met tijd belangrijke elementen zijn.

Melati Suryodarmo, Sweet Dreams Sweet, 2013, Video documentation, one-channel HD, 17m16s. Courtesy of the Artist


Tijd is essentieel in haar werk en de beleving ervan, omdat de performer, het publiek en de ruimte erdoor worden getransformeerd. Door de duur, traagheid, observatie, introspectie en interactieve aspecten van het werk, probeert ze de korte concentratieboog van ons huidige individuele, passieve houding te doorbreken.

Melati Suryodarmo, TRANSACTION OF HOLLOWS, 2012, Performed at Lilith Performance Studio, Malmø,2012 Photo Courtesy of the artist.


ONTDEK DE COLLECTIE

Melati Suryodarmo: I am a Ghost in My Own House

Het Bonnefanten presenteert met trots Melati Suryodarmo (1969, Surakarta, Indonesië) als elfde winnaar van de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA).

Melati Suryodarmo

Suryodarmo studeerde aan de Hochschule für Bildende Künste Braunschweig in Duitsland. Door een toevallige ontmoeting komt ze in aanraking met de befaamde Anzu Furukawa en studeert er butoh (een vorm van Japans theater waarin verschillende disciplines en technieken terugkomen zoals dans, performance en beweging) om vervolgens lessen performancekunst bij de gerenommeerde Marina Abramović te volgen.

Suryodarmo’s performances passen bij haar eigen ideeën en culturele achtergrond en gaan over de relatie tussen het menselijk lichaam, de bepalende culturele tradities waartoe het lichaam behoort en de context waarin het leeft. Ze richt zich op concepten als thuis, spiritualiteit, familie en persoonlijke geschiedenis en verweeft die met socio-politieke, activistische en vooral feministische ideeën. Deels als gevolg van politieke en genderdiscriminatie is haar werk lang over het hoofd gezien. Suryodarmo is door haar onvermoeibare inspanning om verbindingen te leggen tussen de kunst en kunstenaars en de samenleving, een sleutelfiguur in de Indonesische (performance)kunstwereld geworden. En hoewel haar naam inmiddels ruimschoots is gevestigd en breed erkenning geniet in Zuidoost-Azië en ook daarbuiten, heeft haar praktijk zich vreemd genoeg niet uitgedrukt in een groot aantal internationale prijzen of solotentoonstellingen.

In samenspraak met laureaat Melati Suryodarmo is de Belgische Philippe Pirotte gekozen als gastcurator voor de tentoonstelling in het Bonnefanten.

Bonnefanten Award for Contemporary Art

De BACA is de belangrijkste Nederlandse internationale prijs voor kunstenaars uit andere geo-culturele regio’s en wordt in 2022 voor de elfde keer uitgereikt. De oriëntatie op verrassende, onderbelichte kunstpraktijken die de geografische en/of culturele grenzen van de dominante Westerse canon overschrijden dan wel erbuiten liggen, past bij het profiel van het Bonnefanten. Het museum kiest er bewust voor om actief samen te werken met kunstenaars en curatoren, die de diversiteit van de programmering en collecties van het museum versterken en onderstrepen.

De BACA is eerder uitgereikt aan Eija-Liisa Ahtila (2000), Neo Rauch (2002), Pawel Althamer (2004), Bethan Huws (2006), John Baldessari (2008), Francis Alÿs (2010), Mary Heilmann (2012), Laura Lima (2014), Cai Guo-Qiang (2016) en Marwan Rechmaoui (2019).

Hoofdbeeld: Melati Suryodarmo, TRANSACTION OF HOLLOWS, performed at Lilith Performance Studio, Malmø, 2012. Courtesy of the artist. Photo: Petter Petterson

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden