Deze tentoonstelling legt nieuwe verbindingen tussen hedendaagse kunst uit de Collectie Bonnefanten en nodigt bezoekers uit dit ook te doen.

Zaaloverzicht Four times Two met werk van Shinkichi Tajiri, Four times Two (4x2), 1967, polyester, 100 h x 100 b x 40 d cm. Collectie Bonnefanten. Foto Jonathan Vos
Four times Two toont een halve eeuw kunst uit de collectie (1965 – 2015). In elke zaal is werk van steeds vier kunstenaars te zien. Hun werken zijn heel verschillend. Het is aan de bezoeker om de connectie te maken en te ontdekken wat de kunstwerken met elkaar en de kijker verbindt. Als suggestie of hint draagt elke zaal een titel.
In de zaal ritme en transformatie maakt de bezoeker als eerste kennis met het vierknopenwerk van Shinkichi Tajiri. Ook bij andere kunstwerken in deze ruimte is ritmiek te herkennen. Samen wordt beweeglijkheid gecreëerd.

Zaaloverzicht Four times Two, met werken van Peter Doig , Jos Kruit, Mario Merz en Shinkichi Tajiri, Bonnefanten 2025. Foto Peter Cox
Paula van den Bosch, curator 'Four times Two'
"Ik heb de wandteksten bewust summier gehouden om zo weinig mogelijk in te vullen voor de bezoeker. Alles draait hier om het KIJKEN naar kunst"
Zaaloverzicht Four times Two, met werken van Peter Doig en Jos Kruit, Bonnefanten 2025. Foto Manor Lux

Zaaloverzicht Four times Two, met werk van Thomas Hirschhorn, Bonnefanten 2025. Foto Peter Cox
Thomas Hirschhorn is vertegenwoordigd in de zaal engagement & verlangen. Zijn installatie is gemaakt van wegwerpmaterialen. Daarmee zoekt hij naar een positieve manier om om te gaan met sociale en politieke vragen van alledag.
Onder de noemer (on)recht & moraal is -in een verduisterde, theatrale setting- een videoinstallatie van Paul Chan te zien. Hij reflecteert erin op artistieke vrijheid, morele keuzes en de grenzen van de wet. Het werk is geïnspireerd op het roemruchte boek van Markies de Sade.

Paul Chan, Sade for Sade's Sake, 2009, digitale projectie. Collectie Bonnefanten
Paula van den Bosch, curator 'Four times Two'
"Mary Heilmann is één van de vele eigenzinnige vrouwen in Four times Two. Ze ging haar eigen artistieke weg, los van mannelijke voorbeelden van abstracte kunst in haar omgeving"
Four times Two
Het vierknopenkunstwerk Four times Two (1967) van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri (1923 - 2009) vormt de aanleiding en het vertrekpunt voor deze collectiepresentatie, die een halve eeuw bestrijkt (1965 - 2015). Zijn ervaringen met racisme en uitsluiting hadden beslissend invloed op zijn leven en werk. Hij maakte als jongeman oorlog en haat mee en verlangde enorm naar verbondenheid. Tajiri’s kenmerkende knoop is wereldwijd een herkenbaar symbool van verbinding en eenheid. Maar mensen samenbrengen is geen eenvoudige opgave. Het vergt moed en een omgeving die niet terugschrikt voor wat afwijkt of onbekend is. En niet alles laat zich zomaar oplossen. Daar staat deze knoop van Shinkichi Tajiri ook voor: de wereld is complex en verwarrend en menselijke relaties zijn vaak ingewikkeld.
Verbinding, eenheid, tegenstellingen
In deze tentoonstelling toont elke zaal werk van telkens vier kunstenaars: evenveel als er knopen in Four times Two zitten. De werken zijn allemaal heel divers wat betreft ontstaansperiode, onderwerp, thema of hoe ze eruitzien. De vraag is dan ook wat ze met elkaar gemeen hebben. Iedereen kijkt weer anders, legt andere verbanden, en kunst toont door de tijd andere en nieuwe perspectieven. De tentoonstelling is vooral een uitnodiging zelf op zoek te gaan naar onderliggende ideeën, emoties, boodschappen of symboliek die deze kunst, over tijd en culturele verschillen heen, met elkaar en met ons verbindt.

Zaaloverzicht Four times Two, met werken van Lydia Schouten en Paloma Varga Weisz, Bonnefanten 2025. Foto Peter Cox
Four times Two met werken van o.a.:
Francis Alÿs, Paul Chan, Peter Doig, Mary Heilmann ,Thomas Hirschhorn, Suchan Kinoshita, Jos Kruit, Mario Merz, Charlotte Lagro, Sol LeWitt, Laura Owens, Roman Signer, Carol Rhodes, Lydia Schouten, Shinkichi Tajiri, Sanne Vaassen, Luciano Fabro, Paloma Varga Weisz, Richard Serra.
Header: Shinkichi Tajiri, Four times Two (4x2), 1967, polyester, 100 h x 100 w x 40 d cm. Collectie Bonnefanten. Foto Jonathan Vos