Nature Never Loses is de eerste grote solotentoonstelling van kunstenaar Carl Cheng (1942, San Francisco) in Europa.


Bekijk nu:
Artist Portrait Carl Cheng

Portret van Carl Cheng door E. Bialobos

Nature Never Loses geeft een overzicht van 60 jaar vooruitziend werk van kunstenaar Carl Cheng. “Mijn hele geschiedenis als kunstenaar staat hier.”


Cheng ontwikkelde zijn kunstenaarschap - variërend van fotografie tot sculpturen - in Californië in de 60er jaren. Een tijd van politieke onrust, een experimentele kunstscene, een naoorlogse industrie en een snelle bebouwing van het landschap.

Cheng's inventieve kunstenaarschap omvat veel: “art tools” die gebruikt worden voor de productie van kortstondige kunstwerken, “nature machines“ die anticiperen op een kunstmatige wereld gevormd door de mens, en publieke interventies.


Allemaal maken ze een link met de titel Nature Never Loses.

Carl Cheng: Nature Never Loses in Bonnefanten 2025. Foto Saverio Sammartino

— Carl Cheng

"Nature never loses, dat betekent eigenlijk dat de natuur alles is. Of je kunt zeggen dat de natuur altijd wint. Maar we zijn niet in competitie met de natuur, en dat zouden we ook niet moeten zijn. We zouden in competitie met onszelf moeten zijn... onszelf beter maken."

Carl Cheng: Nature Never Loses in Bonnefanten 2025. Foto Saverio Sammartino


Nature Never Loses

De presentatie geeft een uitgebreid overzicht van de kunstwerken die Cheng in de afgelopen 60 jaar heeft gemaakt. In zijn levenswerk zie je dat hij zijn tijd ver vooruit was. Hij onderzoekt in zijn kunstwerken hoe mens, natuur en technologie in verbinding staan. Technologie ontwikkelt snel en de klimaat crisis is een belangrijk onderwerp. Cheng nodigt ons uit om na te denken hoe wij omgaan met de rest van de natuur. Hij laat zien dat kunstenaars niet alleen mooie dingen maken. Kunst is voor Cheng een middel om belangrijke vragen en onderwerpen te stellen over de veranderingen in de wereld. Dit doet hij kritisch, maar ook poetisch en vooral humoristisch.

John Doe Company

Tussen 1966 en 1970 richtte Cheng zijn studio in onder de naam John Doe Co. Deze beslissing, die oorspronkelijk om praktische redenen werd genomen, stak de draak met de commercialisering van kunst en het 'merk' van de kunstenaar. Ook diende het tegelijkertijd als kritiek op de bedrijfscultuur en de discriminatie tijdens de Vietnamoorlog die hij als Aziatische Amerikaan ervoer.

In de gedaante van John Doe Co. heeft hij sculpturale “producten” gemaakt die zijn opvatting van technologie als artistiek hulpmiddel late zien. Verder zie je er zijn scepticisme tegenover neoliberale opvattingen (zoals individualisme en privatisering) over vooruitgang die zowel de kunstmarkt als de techindustrie hebben gevormd.

Carl Cheng: Nature Never Loses is georganiseerd door Alex Klein, Head Curator & Director of Curatorial Affairs, The Contemporary Austin (VS), in samenwerking met het Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania (VS), Bonnefanten, Museum Tinguely (Bazel) en Institute of Contemporary Art, Los Angeles (VS).

Carl Cheng. Foto door E.Bialobos.

Carl Cheng

Carl Cheng (1942, San Francisco) woont en werkt in Santa Monica. Hij studeerde industrieel en grafisch design aan de UCLA en was een van de eerste studenten fotografie bij Robert Heinecken. Ook studeerde hij kort aan de Folkwang Universiteit in Essen. Daar werd hij beïnvloed door het Bauhaus-idee dat kunst en industriële techniek samen kunnen gaan.

Cheng begaf zichzelf in de experimentele kunstscene van Zuid-Californië en de naoorlogse luchtvaartindustrie, wat resulteerde in kunstwerken op het snijvlak van identiteit, technologie en ecologie. Hij werkte o.a. voor Charles en Ray Eames en was een van de eerste kunstenaars die experimenteerde met splinternieuwe materialen en onconventionele technieken zoals plexiglas en glasvezel.

Dit is slechts een klein deel van het verhaal van Carl Cheng en er zal nog veel meer te zien en te leren in de tentoonstelling Nature Never Loses.

TICKETS

Header: Carl Cheng, Erosion Machine No. 4, 1969-2020. Plexiglas, metalen rekken en fittingen, plastic, water pomp, LED lampen, black light, kiezel, 4 erosie gesteenten, en houten sokkel. Courtesy de kunstenaar en Philip Martin Gallery, Los Angeles. Foto: Jeff McLane, Los Angeles, California



Nutezien

Nu te zien

In mijn ogen
20.12.2024 — 31.08.2025

In mijn ogen

Wanneer twee mensen hetzelfde kunstwerk bekijken, zien ze beiden iets anders. Wat onze ogen zien, kl...

Folkert de Jong: The Shooting at Watou
22.03.2024 — 07.09.2025

Folkert de Jong: The Shooting at Watou

Een bizar slagveld waar je doorheen loopt en getroffen wordt door de echo’s van groot en klein mense...

De sleutel tot Sint Servaas
11.06.2025 — 16.11.2025

De sleutel tot Sint Servaas

Deze presentatie draait om een mysterieus detail van een 16e-eeuws houtsnijwerk uit de omgeving van ...