Bonnefanten presenteert op Cultura Nova in een speciaal pop-up tentoonstellingspaviljoen de indrukwekkende video-installatie BLKNWS van Kahlil Joseph (1981, Seattle).

Bonnefanten presenteert op Cultura Nova in een speciaal pop-up tentoonstellingspaviljoen de indrukwekkende video-installatie BLKNWS van Kahlil Joseph (1981, Seattle). Joseph is een in Los Angeles gevestigde Amerikaanse kunstenaar en filmmaker die vooral bekend staat om zijn baanbrekende videoclips voor muzikanten als Kendrick Lamar, Flying Lotus, FKA twigs en Beyoncé. Sinds 2015 maakt hij ook naam binnen de hedendaagse kunstscène met zijn grootschalige video-installaties, op het snijvlak van cinema, beeldende kunst, mode en muziek.

Praktisch

Openingstijden Bonnefanten pop-up museum op Cultura Nova, 27 augustus t/m 5 september:

  • maandag t/m vrijdag: 14:00 - 22:00 uur
  • zaterdag en zondag: 12:00 - 22:00 uur
Video still, Kahlil Joseph, BLKNWS, 2018-2019

Kahlil Joseph, BLKNWS

BLKNWS (black news) bestaat uit twee naast elkaar geplaatste flatscreens, gemonteerd op een achtergrond in de vorm van een fotobehang. De schermen tonen afwisselend (social) mediafragmenten, muziekvideo's, archiefmateriaal, nieuw geschoten beelden en nieuwsberichten die door de kunstenaar worden geproduceerd. Daarmee realiseert Kahlil Joseph een twee-kanaals ‘nieuwsuitzending’ waarin de grenzen tussen kunst, journalistiek, ondernemerschap en culturele kritiek vervagen; een kritische analyse van de wijze waarop raciale kwesties en storytelling botsen met informatiesystemen. Door de wijze waarop de beelden continue worden aangevuld, doet het werk denken aan een nieuwszender. Maar, in afwijking van wat de mainstream nieuwszenders doorgaans presenteren, toont BLKNWS vrijwel alleen actuele en historische beelden over de zwarte cultuur. In zijn conceptuele benadering van hedendaagse journalistiek en ondernemerschap ziet Kahlil Joseph BLKNWS als een kunstwerk, een denktank, een wereldwijd netwerk, een uitzendplatform en een doorlopend archief. Zo onderzoekt hij de manier waarop zwarte levens worden waargenomen en gerepresenteerd in media en kunst. Het werk toont een ontroerende, grappige en ambitieuze visie op hoe media eruit zou zien wanneer ze niet zo wit en bevooroordeeld zou zijn, maar creatiever en vooral representatiever.

Iedere editie van BLKNWS heeft een permanente online-verbinding met de studio van de kunstenaar, die het mogelijk maakt dat er in real-time continu nieuwe content wordt ontvangen. Hierdoor ontstaat er een eindeloos groeiende ‘nieuwsuitzending’, die uniek is voor iedere locatie waar het werk wordt getoond.

Joseph maakte BLKNWS oorspronkelijk als een pitch voor een echte Amerikaanse nieuwsshow voor kabelnetwerken. Omdat alle grote netwerken het idee afwezen, belandde het uiteindelijk als een veelgeprezen kunstwerk op de Biënnale van Venetië in 2019: de belangrijkste kunsttentoonstelling ter wereld die gezien kan worden als een barometer voor de stand van zaken in de hedendaagse kunst. Het Bonnefanten wist al voor de opening van de Biënnale BLKNWS te verwerven voor zijn collectie.

Foto: Paco Nunez

Waarom?

De afgelopen jaren heeft het Bonnefanten geëxperimenteerd met een tijdelijk tentoonstellingspaviljoen op het Pinkpop festival in Landgraaf. Deze succesvolle ervaring met tussen de 6000-8000 bezoekers per editie, leidde tot de ambitie de Bonnefanten pop-up activiteiten uit te breiden. Mede dankzij de BIS-subsidiëring van het Ministerie van OCW en de Provincie Limburg, staat Bonnefanten in 2021 voor het eerst met een pop-up museum op het Heerlense zomerfestival Cultura Nova. Het museum beoogt daarmee op een laagdrempelige manier kunst naar het publiek te brengen en een kruisbestuiving op meerdere vlakken te realiseren: een creatieve culturele impuls voor de festivalganger en nieuwsgierige bezoeker realiseren, en een samenwerking en idee-uitwisseling met de organisatie creëren.  

De keuze voor deze presentatie past binnen het beleid van het Bonnefanten dat gericht is op het bevorderen van diversiteit en meerstemmigheid in de museumpraktijk, onderwerpen die voor alle generaties en op alle niveaus in de samenleving actualiteitswaarde hebben.

Hoofdbeeld: Bonnefanten installation view, Kahlil Joseph, BLKNWS © Harry Heuts 2020

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden