Met vier solopresentaties van: Hadassah Emmerich, Fons Haagmans, Rik Meijers en Marleen Rothaus. In Vals Plat worden de grenzen van de schilderkunst opgezocht.


Beating Around the Bush #7: Vals Plat

Ontdek de solotentoonstellingen van vier bijzondere kunstenaars.

In de tentoonstelling Vals Plat draait alles om schilderkunst. Speciale aandacht is er voor vier bijzondere kunstenaars die deelnemen met solopresentaties: Hadassah Emmerich, Fons Haagmans, Rik Meijers en Marleen Rothaus. Zij benaderen alle vier de schilderkunst vanuit hun eigen perspectief en tonen hoe breed de waaier van het medium is.

Naast de vier solopresentaties is er in Vals Plat werk te zien van de volgende kunstenaars: Bob Eikelboom, Vera Gulikers, Mary Heilmann, Laura Lima, Edward Lipski, Mark Manders, Katja Mater, Navid Nuur, Lara Schnitger, Chaim van Luit, Julius von Bismarck, Duan Jianyu, David Lynch, Helen Verhoeven, Laura Owens, Raquel van Haver, René Daniëls, Lee Kit en Lily van de Stokker .


De schilderijen van Rik Meijers (Rotterdam, 1963) werken magnetisch. Het ene moment zuigen ze je naar binnen, het andere spuwen ze je uit. Door dit constante proces van aantrekken en afstoten wordt een bijna elektrische spanning opgebouwd die door de ruimte en de bezoeker heen zoemt. Meijers is op internationaal niveau bekend geworden met zijn sculpturale schilderijen waarin hij onconventionele materialen verwerkt.

Lees ook Geen kijken zonder terugkijken. Rik Meijers en de schoonheid van disharmonie

Afbeelding: Rik Meijers, Blanket (three), 2020. Foto: Bert Janssens

Afbeelding: Rik Meijers, Blanket (three), 2020. Foto: Bert Janssens


Afbeelding: Hadassah Emmerich, Aussendusche, 2021. Credits: Hadassah Emmerich

Hadassah Emmerich (Heerlen, 1974) wordt gezien als een van de belangrijkste Nederlandse schilders van dit moment. Ze maakt weelderige, sensuele schilderijen die de zinnen prikkelen. Haar maakproces kent een cyclisch karakter, waarbij vormen en patronen steeds in een andere samenstelling of context terugkomen. Hierdoor gaan haar werken een onophoudelijke dialoog met elkaar aan. Zo spint Emmerich een steeds groter en dichter web van thema’s en associaties. Het lange, bewerkelijke maakproces vraagt een grote fysieke en mentale inspanning en concentratie, wat elk detail extra lading en betekenis geeft.


Marleen Rothaus (Bielefeld, 1991) is kunstenares, feministe en maatschappelijk werkster. Rothaus heeft internationale erkenning gekregen voor haar olieverfschilderijen, die ze als spandoeken met zich meedraagt bij feministische demonstraties, protesten en interventies op straat en in openbare gebouwen. Het werk van Rothaus wordt gekenmerkt door een flamboyante beeldtaal die wordt gekenmerkt door kleurrijke, cartooneske figuren. Achter de herkenbare en aantrekkelijke vertoningen schuilt een brede waaier van filosofische, historische en activistische betekenis.

Afbeelding: Marleen Rothaus, holy clit, 2019. Foto: Antonia Rodrian

Afbeelding: Marleen Rothaus, holy clit, 2019. Foto: Antonia Rodrian


Afbeelding: Fons Haagmans, Jäger, 2008. Credits: Fons Haagmans

Afbeelding: Fons Haagmans, Jäger, 2008. Credits: Fons Haagmans

Fons Haagmans (Schinnen, 1948) is een van de protagonisten van de Limburgse en Nederlandse schilderkunst. Hij heeft grote invloed gehad op het Nederlandse kunstlandschap en jongere generaties kunstenaars. In zijn lange loopbaan heeft hij bewezen dat de schilderkunst zich net zo goed leent voor abstracte kunstwerken als voor figuratieve doeken. Haagmans werd in de jaren ’80 internationaal bekend met zijn monochrome doeken waarop ritmische reeksen motieven en nummers zijn verbeeld. Later in zijn carrière focust hij zich steeds meer op het verbeelden van, en reflecteren op, de wereld om hem heen.


ONTDEK DE COLLECTIE

Beating Around the Bush #7: Vals Plat

Met vier solopresentaties van: Hadassah Emmerich, Fons Haagmans, Rik Meijers en Marleen Rothaus. In Vals Plat worden de grenzen van de schilderkunst opgezocht.

Zaalboekje

Meer weten over de kunstwerken? Lees erover in ons zaalboekje!

LEES MEER

Zaaloverzichten: Beating Around the Bush #7: Vals Plat, Bonnefanten, 2022. Foto: Peter Cox

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden