Opening: in aanwezigheid van de kunstenaar, zondag 2 februari – aanvang 15.00 uur, vrije toegang

Het Bonnefanten begint het nieuwe jaar met de omvangrijke overzichtstentoonstelling The Absence of Mark Manders. De laatste grote solotentoonstelling van Mark Manders (Volkel, 1968) op Nederlandse bodem is alweer meer dan vijf jaar geleden. In dit nieuwe overzicht wordt zichtbaar hoe Manders’ bijzondere oeuvre zich op organische wijze ontwikkelt: van oud werk dat herzien is tot zijn nieuwste creaties. De tentoonstelling vormt daardoor zowel een overzicht van Manders’ werk als een nieuwe stap in zijn kunstenaarsproces.

Zelfportret als gebouw

Al het werk dat Manders creëert maakt deel uit van een groot zelfportret: het ‘Zelfportret als gebouw’, zijn levenswerk waaraan hij sinds 1986 werkt. Dit zelfportret wordt door de jaren heen aangevuld en herzien. Het publiek ziet een momentopname van dit oeuvre dat altijd in beweging is. Nadat Manders een werk heeft gemaakt, laat hij het achter in zijn ‘gebouw’, waardoor er een onbreekbare band tussen de kunstenaar en het kunstwerk ontstaat.

De zalen in The Absence of Mark Manders kunnen worden beschouwd als ruimtes uit het gebouw. De kunstenaar heeft de werken ‘achtergelaten’ in drie verschillende gebieden: eerst komt de bezoeker in De huiskamer, daarna in Het museum, en tenslotte in Het atelier. Volgens Manders kunnen alle werken omgewisseld worden, en ook in een andere context staan: ‘zoals woorden in een zin ook in verschillende combinaties gebruikt kunnen worden’. In de tentoonstelling loop je door het zelfportret van Manders. Op de plek waar hij ‘gedacht en gehandeld heeft’. De kijker komt zo heel dicht bij de kunstenaar.

In The Absence of Mark Manders lijkt het of de kunstenaar net even uit zijn ‘gebouw’ is weggelopen. Zijn werk wordt op een intieme en dynamische manier gepresenteerd. Het kunstenaarsproces, dat een centrale rol inneemt binnen Manders’ oeuvre, wordt in de tentoonstelling uitgelicht. Ook krijgt de vaak paradoxale aard van Manders’ werk aandacht: zijn relatie tot het concept tijd, waarbinnen hij zoekt naar balans tussen verstilling en beweging, alsmede zijn relatie met taal, waarbinnen hij de grens tussen precisie en universaliteit bewandelt.

Mark Manders behoort al jaren tot de belangrijkste Nederlandse kunstenaars en zijn werk is inmiddels ook groots vertegenwoordigd binnen de collectie van het Bonnefanten. Manders brak in 2013 op grote schaal door toen hij Nederland vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië, onder andere met het iconische werk Mind Study, dat na afloop van de biënnale onderdeel werd van de collectie van het Bonnefanten. Een van zijn meest recente projecten was in 2019 te zien in het New Yorkse Central Park; Manders maakte het vier meter hoge beeld Tilted Head, op verzoek van het Public Art Fund, de stichting die internationaal gerenommeerde kunstenaars de opdracht geeft kunst te maken voor de openbare ruimte van New York. Ondertussen is zijn werk wereldwijd opgenomen in meer dan 50 internationale museumcollecties waaronder het Museum of Modern Art te New York, Moderna Museet te Stockholm, en het Museum of Contemporary Art in Tokyo.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een kunstenaarsboek dat door ROMA uitgegeven wordt, getiteld Composition with Yellow Verticals. Later verschijnt ook een tentoonstellingscatalogus met de titel The Absence of Mark Manders, die verkrijgbaar is in onze museumshop en online.

Noot voor pers: voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Justin Livesey via pressoffice@bonnefanten.nl of 043-3290109 / 06-53226816

Beeld: Manders Mark, Composition with Yellow Vertical, 2017, geschilderd epoxy, geschilderd hout, geschilderd canvas, off setprint op papier, ijzer. 233,0 (h) x 73,5 x 111,5 cm. Foto EPW STUDIO, courtesy Zeno X Gallery, Antwerp & Tanya Bonakdar Gallery, New York/ Los Angeles