Mounira Al Solh: A land as big as her skin
Bonnefanten presenteert vanaf 7 juni de eerste omvangrijke solotentoonstelling van Mounira Al Solh (1978, Beiroet) in Nederland.
- Opening: 6 juni, van 17:30 tot 20:00 uur
- Aansluitend Bonnefanten Free Friday: gratis toegankelijk van 20:00 tot 23:00 uur
- Te zien: 7 juni 2025 t/m 11 januari 2026
- Conservator: Roxy Jongewaard
In de laatste jaren rijst de ster van deze veelzijdige Libanees-Nederlandse kunstenaar snel in de internationale kunstwereld. In 2023 werd ze genomineerd voor de Artes Mundi 10 prijs en won ze de ABN Amro Art Award. In 2024 gaf ze invulling aan het Libanese paviljoen op de Biënnale van Venetië. Deze grootse installaties combineert Al Solh in A land as big as her skin met speciaal voor deze presentatie gemaakt nieuw werk.
Van eeuwenoude mythes tot popmuziek
Het werk van Al Solh laat zich niet in een hokje plaatsen. Ze beweegt zich met gemak tussen kleine en persoonlijke gebeurtenissen, collectieve herinneringen en politieke ontwikkelingen. Ze laat het alledaagse leven en oeroude mythes uit het Middellandse Zeegebied samenkomen en bewijst zo dat hoop, cultuur en verhalen geen grenzen kennen. Ook in haar materiaal- en techniekkeuze behoudt ze een grote vrijheid. Ze maakt onder andere schilderijen, sculpturen, video’s, performances en textielwerken. Al Solh heeft, in al haar uitlopende projecten, toch een herkenbare en samenhangende stijl. Haar werk is kleurrijk, grappig, met liefde voor ambacht en materiaal. Het voelt aan als muziek: het is ritmisch,
wervelend en melodieus.
Libanon en Nederland
Mounira Al Solh groeide op in een door oorlog verscheurd Libanon. Deze pijnlijke geschiedenis en het aanhoudende geweld in de regio schemeren altijd door in haar werk. Ze is een pleitbezorger van gelijkheid, gerechtigheid en genuanceerde representatie. Haar werken zijn bijna altijd tegelijkertijd melancholisch en hoopvol, met veerkracht als centraal thema. Al Solhs werk is vaak een reflectie op een wereld waarin machtsmisbruik en onderdrukking diepe sporen nalaten. Ze onderzoekt thema’s als identiteit, trauma en ongelijkheid die voortkomen uit factoren als gender afkomst, sociale klasse en een combinatie hiervan.
Mounira Al Solh studeerde schilderkunst aan de Libanese Universiteit in Beiroet. Daarna reisde ze naar Nederland waar ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie van beeldende kunsten. Tegenwoordig verdeelt ze haar tijd tussen Libanon en Nederland. In haar kunst combineert Al Solh zowel Libanese als Nederlandse elementen.
Publicatie Mounira Al Solh: A land as big as her skin
Eind 2025 verschijnt er een gelijknamige rijk geïllustreerde kunstenaarspublicatie, waarin gereflecteerd wordt op het nieuwe werk van Al Solh en inzichtelijk gemaakt waar de kunstenaar op dit moment in haar praktijk staat. Het boek zal een aantal essays bevatten, zaaloverzichten van haar tentoonstelling in het Bonnefanten en speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt nieuw werk.
Première in Bonnefanten: Ammodo Docs: Dancing on the Ruins
Ammodo Docs maakte met regisseur Bibi Fadlalla de indrukwekkende korte documentaire Dancing on the Ruins over en met Mounira Al Solh. Ze volgen Al Solh op haar onderzoekende tocht op de Biënnale van Venetië, in Spanje en in haar studio. Het ontstaan van nieuw werk voor de tentoonstelling in het Bonnefanten is in de documentaire te zien. Deze gaat op 6 juni in Bonnefanten in première!
De documentaire wordt 12 juni om 15:20 uur uitgezonden op tv, bij NPO 2.
Ammodo Docs is een serie artistieke korte documentaires over originele denkers. Gerenommeerde filmmakers dagen je uit de wereld te bekijken door de ogen van grensverleggende kunstenaars en wetenschappers. Meer informatie: https://ammododocs.org/nl/.
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Provincie Limburg, Ministerie van OCW, VriendenLoterij, Sharjah Art Foundation, Ammodo Art, Mondriaan Fonds
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Esther Wagemans via pressoffice@bonnefanten.nl of +31 (0)6-28634294
Persmap NLHeader: Mounira Al Solh, Silicone, Poppies and a Couple of Invisible Deffs (detail), 2022, olieverf en collage op doek, 235 x 206 cm. Collectie Bonnefanten, verworven met steun van de VriendenLoterij. Foto Peter Cox