Ger Lataster: fragmenten uit zijn leven en oeuvre

Vanaf 4 september 2020 is de nieuwe tentoonstelling tentoonstelling over Ger Lataster te zien in het Bonnefanten en het Gouvernement aan de Maas.

Ger Lataster: fragmenten uit zijn leven en oeuvre

4 september t/m 3 januari 2021

Het Bonnefanten en de Provincie Limburg vieren de 100ste geboortedag van kunstenaar Ger Lataster met de gezamenlijke tentoonstelling Ger Lataster: fragmenten uit zijn leven en oeuvre. Lataster werd gerekend tot de ‘Amsterdamse Limburgers’ en bepaalde met zijn abstract-expressionistische stijl in de jaren 50 mede het aanzien van de Nederlandse schilderkunst. Zijn werk wordt vertegenwoordigd in een groot aantal museale collecties in binnen- en buitenland, waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam. In de tentoonstelling in het Bonnefanten en het Gouvernement aan de Maas zijn o.a. zijn monumentale werken te zien zoals de Icarus Atlanticus en Spelende Kinderen die Lataster in 1954 schilderde in opdracht van de Gemeente Heerlen.

Ger Lataster

Ger Lataster (Schaesberg 1920 – Amsterdam 2012) wordt over het algemeen gerekend tot het abstract-expressionisme. Het voor hem belangrijke Icarus-thema was, in zowel inhoudelijk als vormtechnisch opzicht, van belang bij de ontwikkeling van zijn expressieve, dynamische stijl. Hij noemde het zelf de ‘abstract-expressionistische methode’, deze bleef hij zijn leven lang hanteren.

Eind jaren 30 studeerde Lataster aan de Maastrichtse Middelbare Kunstnijverheidsschool, waar directeur Jef Scheffers hem wees op moderne meesters als Henri Matisse en Paul Cézanne. Over die laatste kunstenaar zei Lataster later: “Het was alsof ik door de bliksem werd getroffen. […] Ik dacht, als er zoiets als het echte schilderen bestaat, dan is het dit.”

Door de net uitgebroken Tweede Wereldoorlog komt Lataster in Amsterdam terecht, studeert verder aan de Rijksakademie van beeldende kunsten en verblijft er ook de jaren daarna. Willem Sandberg, de toenmalige invloedrijke directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, toonde veel interesse in zijn werk en kocht dat ook aan voor het museum. Sandberg betrok hem niet alleen bij tentoonstellingen van Europese en Amerikaanse avant-garde schilderkunst, zodat Lataster ook bekend werd bij buitenlandse musea, verzamelaars en galeries. Maar ook bij de groepstentoonstelling Jonge Schilders in het Raadhuis in Heerlen, samen met Limburgse generatiegenoten als Jef Diederen, Pieter Defesche en Marianne van der Heijden. Dit gezelschap werd in de pers aangeduid als ‘Amsterdamse Limburgers’.

Een tentoonstelling, twee locaties

In het Bonnefanten wordt de tentoonstelling geopend met de twee grote doeken uit 1954. In de aan hem gewijde kopzaal is een selectie van met name monumentale schilderijen te zien uit de periode 1960-1990. Hierin is Latasters schilderkunstige experimenteerdrift van doek tot doek te volgen. En tevens zijn humanistische engagement, zoals in het doek Vietnam en het vierluik Het haar van de vrouwen, de brillen van de dichters, de schoenen van de arbeiders en de as van allemaal: een onmiddellijke verwijzing naar de aangrijpende foto’s en filmbeelden van naziconcentratiekampen.

In de centrale hal van het nabijgelegen Gouvernement aan de Maas ligt de nadruk op de artistieke beginjaren en het late werk, waarin zijn persoonlijke omgeving en de omringende natuur een belangrijke rol spelen. Daarin draait het om alles wat leven geeft, met de moeder, de vrouw en de vrienden als centrale figuren.

Gastconservator: Ad Himmelreich, in samenwerking met Daniël Lataster

DOWNLOAD BEELDMATERIAAL

Noot voor pers: voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Justin Livesey via pressoffice@bonnefanten.nl of 043-3290109 / 06-53226816

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden