Carl Cheng: Nature Never Loses

Bonnefanten presenteert vanaf 10 mei de tentoonstelling Nature Never Loses, het eerste allesomvattende retrospectief van Carl Cheng (1942, San Francisco, VS) in Europa.

Opening in Bonnefanten: Vrijdag 9 mei, 17:30–22:00 uur
Te zien: 10 mei t/m 28 september 2025
Curatoren: Alex Klein, hoofdcurator en directeur Curatorial Affairs, The Contemporary Austin, en Celien Govaerts, junior conservator hedendaagse kunst, Bonnefanten. Met assistentie van Rachel Eboh, assistant curator, The Contemporary Austin.

De tentoonstelling toont zes decennia van Chengs vooruitstrevende en genre-overstijgende werk waarin hij identiteit, technologie en natuur op een bijzondere manier samenbrengt. Zijn werken zijn tegelijk kritisch en poëtisch. Hij bevraagt continu de kracht van de natuur, wat die met ons doet, en hoe wij ons verhouden tot de wereld om ons heen. Vaak vat hij dat samen in uitspraken die tegelijk humoristisch, verontrustend en hoopvol zijn: “nature never loses”, “nature always wins” en “nature is everything”.

Een onzichtbare pionier

Nature Never Loses focust op de innovatieve en interdisciplinaire aard van Chengs werkwijze. Zijn kunst werd lange tijd nauwelijks getoond en kreeg weinig kunsthistorische aandacht. Omdat Cheng zelf het meeste van zijn werk in bezit heeft, biedt Nature Never Loses een unieke kans om zijn verrassende en pionierende kunstenaarschap te ontdekken. De tentoonstelling bevat meer dan 60 kunstwerken die zelden getoond zijn, onder andere conceptuele openbare kunstwerken, Art Tools, Nature Machines, fotografische sculpturen en interactieve installaties gemaakt van gerecyclede materialen.

Ontdekken van natuur en technologie door kunst

De tentoonstelling bestaat uit zes thema’s, die elk laten zien hoe Cheng kunst inzet om de relatie tussen mens, natuur en technologie te onderzoeken. Zo gebruikt hij fotografie niet om de werkelijkheid vast te leggen, maar als een artistiek hulpmiddel om collages en sculpturen te maken die onze manier van kijken bevragen. Zijn Art Tools – functionele apparaten ontworpen om tijdelijke en vaak vluchtige composities te maken – zitten op de grens tussen bruikbaarheid en kunstobject. Op dezelfde manier bootsen zijn Nature Machines natuurlijke systemen na, terwijl ze de verbanden tussen menselijke innovatie, ecologische transformatie en kunstmatige omgevingen onderzoeken. Later in zijn carrière richtte Cheng zich op de realisatie van kunstwerken in de openbare ruimte - zowel in opdracht als zelf geïnitieerde projecten - die hij omschrijft als studies naar “menselijke erosie”. Onderhevig aan verval, verwaarlozing of vandalisme, dienen deze werken als metaforen voor de kwetsbaarheid van ecologische systemen onder druk van menselijk handelen.

John Doe Co.

Sinds de jaren 1960 werkt Cheng onder het pseudoniem John Doe Co.. Het is een fictieve bedrijfsnaam die hem in staat stelde kritiek te leveren op kapitalistische systemen, culturele vercommercialisering en auteurschap kwesties, terwijl hij bewust op de achtergrond bleef. Als John Doe Co. ging Cheng de confrontatie aan met de institutionele uitsluitingen en kleinerende framing die hij ervoer als Aziatisch-Amerikaans persoon, terwijl hij tegelijkertijd ook commentaar gaf op de anonimiteit van bedrijven en de consumptiecultuur.

Carl Cheng: Nature Never Loses

Portrait van Carl Cheng. Foto door E.Bialobos.

Over Carl Cheng

Al meer dan zestig jaar onderzoekt Carl Cheng in verschillende media het spanningsveld tussen natuur, kunst, identiteit en technologie. Hij studeerde industrieel en grafisch design aan de UCLA en was een van de eerste afgestudeerde studenten aan diens fotografie-afdeling onder Robert Heinecken. Zijn ervaring aan de UCLA en zijn afstudeerwerk aan de Folkwang Essen (Duitsland) brachten Cheng in contact met de interdisciplinaire ethiek van het door het Bauhaus beïnvloede onderwijs, dat kunst en industrie met elkaar verbond. Cheng heeft onder andere solopresentaties gehad in Santa Barbara Contemporary Arts Forum, Santa Barbara; Capp Street Project, San Francisco; MIT's LIST Visual Arts Center, Boston; Sculpture Center, New York City; en ASG Foundation Gallery, Nagoya, Japan.

Sinds het einde van de jaren 1970 maakt hij ook kunstwerken in de openbare ruimte. Vaak op grotere schaal en waarbij Cheng het publiek actief betrekt. Zijn kunstpraktijk heeft onlangs hernieuwde aandacht gekregen door groepstentoonstellingen zoals Potential Worlds 2: Eco-Fictions in Migros Museum, 3D: Double Vision in LACMA, Specters of Disruption in de Young Museum en Emerald City in K11 Art Foundation, maar ook door opname van zijn werk in de volgende editie van Hammer’s Museum tweejaarlijkse tentoonstelling Made in L.A. 2025. Zijn werk is opgenomen in de permanente collecties van Migros Museum, de Young Museum en SFMOMA. In 2022 presenteerde REDCAT zijn solotentoonstelling Material Behavior, rond zijn gerestaureerde zandhark Art Tool: Rake 1022.

Publicatie

Deze zomer verschijnt de eerste omvangrijke publicatie over Carl Cheng, met daarin zijn uitgebreide oeuvre, leven en kunstpraktijk gedocumenteerd. De catalogus is ontworpen door Studio Lin en verschijnt onder redactie van Alex Klein en Jennifer Krasinski. Met tekst en van Carl Cheng, Rachel Eboh, Joel Ferree, Celien Govaerts, Alex Klein, Andres Pardey, Amanda Sroka en Gloria Sutton.

Samenwerking tentoonstelling

De tentoonstelling Carl Cheng: Nature Never Loses in het Bonnefanten is samengesteld door Alex Klein, hoofdcurator & directeur Curatorial Affairs, The Contemporary Austin (VS) en Celien Govaerts, junior conservator hedendaage kunst, Bonnefanten.

Carl Cheng: Nature Never Loses is samengesteld door Alex Klein, hoofdcurator & directeur Curatorial Affairs, The Contemporary Austin (VS), met assistentie van Rachel Eboh, assistant curator, The Contemporary Austin (VS, in samenwerking met het Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania (VS), Bonnefanten, Museum Tinguely (Bazel), en het Institute of Contemporary Art, Los Angeles (VS).

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door:

Provincie Limburg, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, VriendenLoterij en het Mondriaan Fonds.

Carl Cheng: Nature Never Loses werd oorspronkelijk ondersteund door The Pew Center for Arts & Heritage, Philadelphia. Belangrijke steun wordt ook gegeven door de E. Rhodes and Leona B. Carpenter Foundation, de National Endowment for the Arts en de Teiger Foundation, met inspanningen op het gebied van duurzaamheid begeleid door Rute Collaborative als onderdeel van de Teiger Foundation's Climate Action Pilot. Extra ondersteuning wordt geboden door Philip Martin Gallery en het Los Angeles County Museum of Art, Art and Technology Lab.

Noot voor pers:

Voor meer informatie, interviews en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Esther Wagemans via pressoffice@bonnefanten.nl of +31 (0)6 28 63 42 94.

Header: Carl Cheng, Erosion Machine No. 4, 1969-2020. Plexiglas, metal racks and fittings, plastic, water pump, LED lights, black light, pebbles, 4 erosion rocks, and wood base. Courtesy the artist and Philip Martin Gallery, Los Angeles. Photo: Jeff McLane, Los Angeles, California

PRESSKIT

Nutezien

Nu te zien

Bonnefanten  Pop-up museum: Anouk Kruithof met Universal Tongue op Pinkpop
19.06.2025 — 22.06.2025

Bonnefanten Pop-up museum: Anouk Kruithof met Universal Tongue op Pinkpop

Het Bonnefanten Pop-up museum is uiteraard weer op Pinkpop te vinden dit jaar. Nu met de sensationel...

In mijn ogen
20.12.2024 — 31.08.2025

In mijn ogen

Wanneer twee mensen hetzelfde kunstwerk bekijken, zien ze beiden iets anders. Wat onze ogen zien, kl...

Folkert de Jong: The Shooting at Watou
22.03.2024 — 07.09.2025

Folkert de Jong: The Shooting at Watou

Een bizar slagveld waar je doorheen loopt en getroffen wordt door de echo’s van groot en klein mense...