Nieuwe aanwinst

Deze oude man heeft zich teruggetrokken in het bos. Hij kijkt aandachtig naar een punt in de verte, alsof hij zich tot God wendt. Met de steen in zijn rechterhand staat hij op het punt zijn magere borstkas te pijnigen. De grijsaard in kwestie is de Heilige Hiëronymus (ca.347-420). In de eerste helft van de 16de eeuw was hij een populair figuur binnen de schilderkunst. Dit werk is vermoedelijk afkomstig uit de werkplaats van de Zuid-Nederlandse schilder Pieter Coecke van Aelst (1502-1550). Coecke van Aelst was een zeer veelzijdig kunstenaar en ondernemer. Zijn werkplaats leverde niet alleen schilderkunst, maar ook ontwerpen voor wandtapijten en gebrandschilderde ramen. De kunstenaar werkte met beeldelementen uit de Italiaanse kunst van die periode. Zo plaatst hij de heilige knielend in de open buitenlucht. Werken met Italiaanse beeldelementen waren destijds erg gewild aan het hof van keizer Karel V (1500-1558). Het heuvelachtige landschap in de achtergrond vertoont daarentegen overeenkomsten met het werk van Coeckes collega-schilders uit de Zuidelijke-Nederlanden. Zo doet het landschap in het bijzonder denken aan het landschap in het schilderij Vlucht naar Egypte (1542) van Lucas Gassel (1490-1568).

large-1.jpeg

De Heilige Hiëronymus werd in 2020 aangekocht met steun van de VriendenLoterij en is een welkome aanvulling op de Bonnefantencollectie. Het past erg goed binnen onze deelcollectie Zuid-Nederlandse schilderkunst in het algemeen en de schilderkunst van de 16de eeuw uit deze regio in het bijzonder. Daarnaast vult het onze verzameling van werken van Coecke van Aelst aan. Naast dit werk bezit het Bonnefanten nog drie andere werken (uit de werkplaats) van deze schilder, te weten de Genadestoel, de Intocht in Jeruzalem en de Heilige Familie.

Pieter Coecke van Aelst (toegeschreven aan)H. Hieronymus, ca. 1500-1550Objectnummer 1006549Olieverf op paneel, 66.5 x 51 cmCollectie Bonnefanten, verworven met steun van de VriendenLoterij.Fotograaf: Peter Cox