Openingsmiddag in aanwezigheid van de kunstenaar, zondag 2 februari – aanvang 15.00 uur, vrije toegang.
Kom je ook? Laat het ons weten via Facebook.

Het Bonnefanten begint het nieuwe jaar met de omvangrijke overzichtstentoonstelling The Absence of Mark Manders. De laatste grote solotentoonstelling van Mark Manders (Volkel, 1968) op Nederlandse bodem is alweer meer dan vijf jaar geleden. In dit nieuwe overzicht wordt zichtbaar hoe Manders’ bijzondere oeuvre zich op organische wijze ontwikkelt: van oud werk dat herzien is tot zijn nieuwste creaties. De tentoonstelling vormt daardoor zowel een overzicht van Manders’ werk als een nieuwe stap in zijn kunstenaarsproces.

Zelfportret als gebouw

Al het werk dat Manders creëert maakt deel uit van een groot zelfportret: het ‘Zelfportret als gebouw’, zijn levenswerk waaraan hij sinds 1986 werkt. Dit zelfportret wordt door de jaren heen aangevuld en herzien. Het publiek ziet een momentopname van dit oeuvre dat altijd in beweging is. Nadat Manders een werk heeft gemaakt, laat hij het achter in het ‘gebouw’.

De zalen in The Absence of Mark Manders kunnen worden beschouwd als ruimtes uit het gebouw. De kunstenaar heeft de werken ‘achtergelaten’ in drie verschillende gebieden: eerst komt de bezoeker in De huiskamer, daarna in Het museum, en tenslotte in Het atelier. In The Absence of Mark Manders lijkt het of de kunstenaar net even uit zijn ‘gebouw’ is weggelopen. Zijn sculpturen en installaties worden op een intieme en dynamische manier gepresenteerd. Het kunstenaarsproces, dat een centrale rol inneemt binnen Manders’ oeuvre, wordt in de tentoonstelling uitgelicht.

Beeld: Manders Mark, Composition with Yellow Vertical, 2017, geschilderd epoxy, geschilderd hout, geschilderd canvas, off setprint op papier, ijzer. 233,0 (h) x 73,5 x 111,5 cm. Foto EPW STUDIO, courtesy Zeno X Gallery, Antwerp & Tanya Bonakdar Gallery, New York/ Los Angeles