Uitnodiging om een elf te worden in het Bonnefantenmuseum


The Death of Melanie Bonajo
How to unmodernize yourself and become an elf in 12 steps



The Death of Melanie Bonajo is het eerste museum retrospectief van de bevlogen en eigenzinnige Nederlandse kunstenaar Melanie Bonajo. Bonajo neemt met haar onconventionele films en werkwijze een geheel eigen positie in binnen de hedendaagse beeldende kunst. De tentoonstelling, die is samengesteld door gastcurator Geir Haraldseth in samenwerking met de kunstenaar, en vormgever Théo Demans, biedt de bezoeker niet alleen reflectie op het werk zelf, maar ook op de betekenis ervan in onze moderne, kapitalistische samenleving. Wat betekent het om af te wijken van onze huidige levensstandaard en van de algemeen geaccepteerde maatschappelijke kaders?

The Death of Melanie Bonajo
How to unmodernize yourself and become an elf in 12 steps
De titel van de tentoonstelling klinkt misschien dramatisch, maar in het licht van bezinning op onze wereld, moet je sterven om herboren te worden. En bij de wedergeboorte kun je jezelf opnieuw uitvinden en vormgeven. Op de weg die de bezoeker aflegt door de tentoonstelling staat de elf symbool voor het verschil maken. Stap voor stap wordt de bezoeker meegenomen in "de ander", waarbij hij soms vergeet hoe anders de ander eigenlijk is. Bonajo's multidisciplinaire werk getuigt van engagement en gevoel voor urgentie in relatie tot een dagelijkse realiteit die gekenmerkt wordt door toenemende verschillen tussen arm en rijk en een ongelijke verdeling van middelen. Daarnaast zijn prominente thema's de terugkeer van de ander, of die zich nu manifesteert in ras, geslacht, of afwijkende ideeën, en de heroverweging van onze relatie met de natuur c.q. hoe we in ons leven de balans zoeken tussen ons verstand, ons hart en ons lichaam.

In The Death of Melanie Bonajo zijn onder andere de installaties Night Soil Trilogy (in 2016 verworven door het Bonnefantenmuseum), Progress vs. Regress en Progress vs. Sunsets te zien.

Melanie Bonajo
Melanie Bonajo (1978, Heerlen) woont en werkt afwisselend in Amsterdam en New York. Bonajo heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld tot een tegendraadse kunstenaar. Ze maakt multidisciplinair werk, waarin zij fotografie, video, performances, muziek en installaties combineert. Al sinds het begin van haar carrière is Bonajo niet te plaatsen in artistieke hokjes. Opvallend is haar anarchistische inslag en haar energieke vermogen voortdurend te ontsnappen aan maatschappelijke conventies. Haar werk is inmiddels in een groot aantal internationale groepstentoonstellingen gepresenteerd en ze had solo's in het Foam Fotografiemuseum Amsterdam (2016) en in de Frankfurter Kunstverein (2017). Daarnaast zijn haar films onder andere vertoond in de Kunsthalle Basel (2016), tijdens het International Film Festival Rotterdam (IFFR) en tijdens het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA).


Bonnefantenmuseum
Met The Death of Melanie Bonajo speelt het Bonnefantenmuseum nadrukkelijk in op het thema diversiteit als onderdeel van de bewuste oriëntatie van het museum op de 'verborgen canon'; een actueel onderwerp op alle niveaus en binnen alle generaties van de samenleving. Met een uitnodigend decor wordt een extra context geboden om het werk van Bonajo te ontsluiten voor een breed publiek waarmee "anders-zijn" vanuit een positieve benadering bespreekbaar wordt gemaakt. Het Bonnefantenmuseum beoogt hiermee van toegevoegde waarde te zijn binnen de thematiek omtrent (culturele) diversiteit op een positieve en publieksvriendelijke manier.
 © Melanie Bonajo, Economy of love, 2015, HD video, courtesy AKINCI, photo by Sophie Mörner



Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Marthe Hamers via pressoffice@bonnefanten.nl of via +31 43 3290 127 | +31 6 15 04 50 49

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal downloadt. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!

© Melanie Bonajo, Economy of love, 2015, HD video, courtesy AKINCI.
© Melanie Bonajo, Economy of love, 2015, HD video, courtesy AKINCI.
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?