Stanley Donwood: Optical Glade

verwacht: 1 juni

Stanley Donwood over Optical Glade:

Het werk dat ik in de Cupola ga maken heet Optical Glade.

Al heel lang ben ik zeer geïnteresseerd in het idee dat het Noord-Europese gevoel voor spiritualiteit en religie zijn wortels heeft in de bossen. De natuurlijke staat van deze streken is bos en tot de komst van de landbouw is dat zo gebleven. Wat resteert van de heilige bouwwerken van de vroege bewoners van Europa, is vaak te vinden in onherbergzame gebieden die ongeschikt zijn voor landbouw: kale heidevelden en afgelegen eilanden zonder bomen. Maar toen die bouwwerken ontstonden, bevonden ze zich in zwaar beboste gebieden, ver voordat gedomesticeerde herkauwers en mensen het landschap kaal maakten. Spiritualiteit of religie of hoe je een gevoel van ontzag dat binnen in jezelf ontstaat ook maar wilt noemen, werd ervaren tussen de bomen. De kathedralen en kerken in deze regio hebben vaak gegroefde zuilen en een verfijnd stenen maaswerk aan de bovenzijde, wat duidt op een bosrijke omgeving. Het lijkt haast of de steen uit de aarde is gegroeid.

De Cupola van het Bonnefantenmuseum lijkt hetzelfde soort gevoel op te roepen dat ik krijg als ik een kathedraal, moskee of langgraf betreed: een drang om kalm of stil te zijn en mijn gedachten even stop te zetten. Misschien valt mijn mond onwillekeurig een beetje open. De behoefte om omhoog te kijken, zo zeldzaam in het normale dagelijks leven, is veel duidelijker aanwezig.

Ik herinner me dat ik het leuk vond toen ik klein was om heel dicht bij een hoog gebouw te staan en simpelweg omhoog te kijken. Als je dit probeert als volwassene, merk je dat je het nog steeds werkt, dat je nog steeds een gevoel van duizeligheid krijgt, alsof het gebouw gaat wiebelen en omvallen, of jijzelf, dat weet je niet zeker. Het is net als ronddraaien, zo snel als je maar kan. Kinderen doen dit de hele tijd, maar als volwassenen 'ontgroeien' we geestverruimende activiteiten (tenzij we soefi-derwisjen zijn) en zoeken we onze toevlucht tot drugs en religie om te proberen enkele van die gevoelens opnieuw te beleven.

Dus, om al deze gedachten samen te vatten… Ik zie de Cupola als een heilige plaats, waarin ik een 'optical glade' (een optische open plek in het bos) ga schilderen om mensen aan te zetten tot nadenken en ze een gevoel van duizeligheid te bezorgen. De schildering is afgeleid van een linoleumsnede met de titel Optical Tree die ik een paar jaar geleden heb gemaakt, een geometrische reductie van de belangrijkste kenmerken van een boom. Met behulp van 3D-software heb ik de verticale lijnen in de afbeelding gedraaid op het punt waar de wanden zich beginnen te krommen op hun weg naar de top. Hierdoor gaan de lijnen enigszins spiraalsgewijs in de rondte zodra ze de bovenkant bereiken. Ik wil dat mensen het gevoel van ontzag en stilte ervaren van een open plek in het bos en ook de duizeligheid van het omhoogkijken, dat ze iets voelen wat ouder is dan de gevestigde religies die ons zo lang hebben gedomineerd.
 
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?