gerlach en koop
 :

15.04.2016 - 27.11.2016
 


Lucette ter Borg, NRC Handelsblad, 14.04.2016
"De uitstraling van deze tentoonstelling is sereen – alsof je steeds hoger de bergen in loopt en alles om je heen een andere intensiteit krijgt. Zelfs de lucht wordt zwaar van het licht. De sereniteit wordt beklemtoond." 

What you think is the point is not the point at all but only the beginning of the sharpness: 
Wat?
What you think is the point is not the point at all but only the beginning of the sharpness:
Mm, beetje lang, kan het korter?
What you think is the point is not the point at all:
Nog te lang. Ze beweegt haar duim en wijsvinger.
The beginning of the sharpness:
Iets nog ... wacht, wat als we alleen de dubbele punt nemen ?
: ?
Ja, maar zonder vraagteken. Na een dubbele punt volgt altijd een opsomming of een citaat. Een museumcollectie is een opsomming en onze keuze daaruit is een citaat.
Dan heeft de tentoonstelling een punt die je niet kunt zien en een titel uit twee punten die je niet kunt uitspreken.:
 
De collectieve kunstenaar gerlach en koop maken op uitnodiging van het museum een opmerkelijke collectiepresentatie, in samenhang met eigen werk, en voorzien van ondersteunende toevoegingen. Zij kregen van museumcurator Paula van den Bosch de volledige vrijheid en het vertrouwen en selecteerden onder meer moderne en hedendaagse kunstwerken; een drietal kunstwerken van de afdeling oude kunst; serviesgoed en diverse voorwerpen van uiteenlopende aard. Daarnaast vroegen gerlach en koop kunstenaars om werk in bruikleen of werk uit te voeren dat in potentie (een schets, een schaalmodel) in de collectie aanwezig was. (Willem de Rooij, Haegue Yang, Francis Alÿs, William Graatsma, Joëlle Tuerlinckx, Lily van der Stokker) Het maken van tentoonstellingen beschouwen gerlach en koop als een medium in zichzelf, en of dat nu tentoonstellingen zijn met eigen werk zijn of met werk van anderen, in aanpak verschilt dat voor hen niet wezenlijk.

Prijs voor Jonge Kunstkritiek: 

Brenda Tempelaar heeft de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2016 in de categorie 'recensie' gewonnen met een recensie over deze tentoonstelling. Uit het juryrapport:  "Brenda Tempelaar schreef met 'Een verschil dat je niet kunt zien' een uiterst origineel stuk, dat op slimme wijze een aantal recente ontwikkelingen met elkaar verweeft: het ontslag van Lorenzo Benedetti bij de Appel, zijn samenwerking met de collectieve kunstenaar gerlach en koop en de tentoonstelling van gerlach en koop in het Bonnefantenmuseum". 
Voor een impressie van de tentoonstelling klik HIER
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?