The Walthamstow Tapestry is aangekocht met steun van de BankGiro Loterij.

Collectieopstelling hedendaagse kunst

30.01.2015 – 20.09.2015

In deze bijzondere verzameling met bijna veertig hedendaagse kunstwerken zijn een aantal nieuwe aanwinsten te zien die nog niet eerder werden getoond. Onder deze nieuwe aanwinsten schitteren topstukken als een spectaculair wandtapijt van Grayson Perry, een sculptuur van Michael Dean, een video-installatie van Stansfield/Hooykaas en een schilderij van Bob Eikelboom.

Grayson Perry - The Walthamstow Tapestry

Met de verwerving van het museale wandtapijt The Walthamstow Tapestry (2009) van de Britse kunstenaar Grayson Perry zet het Bonnefantenmuseum een nieuwe stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door de eigen(wijze) accenten en prioriteiten waar het museum voor kiest. Met het zeven meter lange wandtapijt The Walthamstow Tapestry onderzoekt Grayson Perry de emotionele resonantie van merknamen in ons leven, en in het verlengde daarvan onze quasi-religieuze relatie ten opzichte van consumentisme. We zien de levenswandel van de mens verbeeld, van geboorte tot sterven, maar ook hoe die levenswandel doordesemd is met een eindeloze reeks commerciële merken die de mens onderweg tegenkomt. Van Grayson Perry is tevens de monumentale, vierdelige ets A map of days aangekocht. In 2016 organiseert het Bonnefanten in samenwerking met het ARoS Kunstmuseum in Aarhus (Denemarken) een grote solotentoonstelling van Grayson Perry. 

Bob Eikelboom - Medusa

Het schilderij Medusa (2014) is het tweede werk van de jonge Nederlandse kunstenaar Bob Eikelboom dat het museum in korte tijd heeft verworven. Bob Eikelboom is een uitgesproken representant van de allerjongste generatie. Bij hem verbindt de 'deftige' monochrome abstractie zich met de sfeer van Pop en, zoals hij zelf zegt: 'bling bling en getunede auto's'. De horizon van deze generatie kunstenaars bestaat uit gerecyclede beelden: de wereld van facebook en soundcloud is de nieuwe realiteit waar Bob Eikelboom en zijn generatie zich toe verhouden. Zijn schilderijen zijn niet zelden krom, en bolvormig, gespoten met autolak of blijken in werkelijkheid een monochroom magneetbord met magneetjes in plaats van geschilderde vormen. 

Michael Dean - LLLL (Working title) Analogue Series (muscle)

De Britse kunstenaar Michael Dean maakt sculpturen van gegoten beton of andere industriële materialen, die vaak een ongewone fysieke reactie uitlokken. Op en tegen een vrijstaande gevouwen plaat in gegoten beton zijn twee cartooneske betonnen tongen gedrapeerd. De sculptuur LLLL (Working title) Analogue Series (muscle) (2013) roept uiteenlopende sensaties op: van zoutlikken, lachen, cartoons en schilderijen van Philip Guston, tot sex, een lap vlees en marteling.

Stansfield/Hooykaas – See through lines

See through lines (1978) is een video environment van het kunstenaarsduo Stansfield/Hooykaas. Vanaf 1972 werkten de Schotse Elsa Stansfield en de Nederlandse Madelon Hooykaas samen aan projecten met een spirituele inslag waarin hedendaagse technologie zoals film, audio en video een relatie aangaat met natuurkrachten en aardse materialen zoals zand, glas en koper. Onder de naam Stansfield/Hooykaas realiseerden zij vanaf 1975 hun eerste video-installaties en verwierven grote bekendheid als Europese videopioniers. Tijdens hun 32-jarige samenwerking creëerden Stansfield/Hooykaas ruim honderdvijftig kunstwerken. Bijzonder is dat er een link is naar de Maastrichtse Van Eyck waar Elsa Stansfield in de jaren tachtig hoofd van de videoafdeling was. Dit werk werd verworven door middel van een schenking.

De nieuwe opstelling toont naast bovenstaande werken nog een aantal nieuwe aanwinsten die te zien zijn geweest tijdens recente tentoonstellingen zoals Beating around the bush en the fifth floor van Laura Lima, BACA winnares 2014.

COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?