Het Bonnefantenmuseum presenteert solotentoonstelling David Lynch

Maastricht/Los Angeles, 22 mei 2017


In november 2018 opent in het Bonnefantenmuseum een omvangrijke tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar en filmmaker David Lynch. Bonnefanten-directeur Stijn Huijts heeft dit vandaag bekend gemaakt ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe serie Twin Peaks. Huijts over het verrassende tentoonstellingsidee: "David Lynch is onmiskenbaar een spilfiguur in de internationale film- en tv-wereld, maar zijn werk als beeldend kunstenaar is veel minder bekend. Terwijl Lynch zelf altijd heeft benadrukt dat hij zichzelf vóór alles ziet als een beeldend kunstenaar. Zijn beheersing en gebruik van een rijkgeschakeerd scala aan media en technieken, van schilderijen tot installaties, maken hem ook in die hoedanigheid invloedrijk. Het is een uitzonderlijke artistieke kant van Lynch, die nog maar zelden is belicht en in musea getoond. Daarmee past hij perfect in het beleid van het Bonnefantenmuseum dat zich richt op de 'verborgen canon'." David Lynch bevestigde vanuit Los Angeles zijn enthousiasme over de samenwerking: "I am happy and excited to work with the Bonnefanten on this exhibition of my work!"
De solotentoonstelling in het Bonnefantenmuseum is de allereerste museale presentatie van het oeuvre van David Lynch in Nederland, een primeur, net zoals de recente aankoop door het museum van een sculpturaal werk uit 2011.


David Lynch, beeldend kunstenaar
Lynch (1946, Missoula, Montana, VS) groeit op met reislustige ouders en leidt op jonge leeftijd een nomadenbestaan. Op zijn vijftiende wordt de vader van een jeugdvriend zijn eerste mentor, de schilder Bushnell Keeler. Door hem raakt Lynch gefascineerd in het boek 'The Art Spirit' van de Amerikaanse kunstenaar en leraar Robert Henri (1865-1929), het wordt de leidraad in zijn kunstenaarschap. Doordat een geplande driejarige studie bij de Oostenrijkse kunstenaar Oscar Kokoschka door diens ontoegankelijkheid niet doorgaat, keert Lynch terug naar de Verenigde Staten en meldt zich aan bij de Pennsylvania Academy of the Fine Arts in Phildelphia om schilderkunst te studeren. Daar zet hij de eerste stap naar een combinatie van twee werelden. Zijn verlangen om 'bewegende schilderijen' te maken resulteert in de korte stop-motion animatie Six Men Getting Sick (1967), die hij projecteert op een gebeeldhouwd scherm. In de volgende jaren verfijnt Lynch zijn visuele beeldtaal en maakt een aantal korte films. In 1977 is er het surrrealistische Eraserhead, zijn eerste speelfilm na een creatief proces van vijf jaar. In zijn latere filmwerken komen de veelzijdige en eigenaardige werelden van Lynch telkens terug. Van de duistere taferelen in Blue Velvet (1986) tot de onbewuste herhalingen in Lost Highway (1997) en het onverklaarbare in de meesterlijke serie Twin Peaks (1990-1991).

Naast zijn beroemde filmische werken is David Lynch altijd actief gebleven als beeldend kunstenaar. De tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum presenteert het onderbelichte maar veelzijdige kunstenaarschap van Lynch in al haar facetten. Naast een selectie van zijn vroege korte films, waaronder het belangrijke academiewerk Six Men Getting Sick (1967), zullen er schilderijen, fotografie, werken op papier, (geluids)installaties en sculpturale werken te zien zijn. Het Maastrichtse filmtheater Lumière zal in de tentoonstellingsperiode aandacht besteden aan het filmoeuvre van David Lynch.
Bij de tentoonstelling verschijnt een geïllustreerde catalogus met een tekstuele bijdrage van curator Stijn Huijts, artistiek directeur van het Bonnefantenmuseum.De tentoonstelling loopt van november 2018 tot april 2019.
David Lynch in zijn studio



Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Esther Wagemans via pressoffice@bonnefanten.nl of via +31 43 3290 146 of +31 6 28 63 42 94.
 
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?