:
door gerlach en koop
15.04.2016 -27.11.2016

What you think is the point is not the point at all but only the beginning of the sharpness:
Wat?
What you think is the point is not the point at all but only the beginning of the sharpness:
Mm, beetje lang, kan het korter?
What you think is the point is not the point at all:
Nog te lang.
Ze beweegt haar duim en wijsvinger.
The beginning of the sharpness:
Iets nog ... wacht, wat als we alleen de dubbele punt nemen ?
: ?
Ja, maar zonder vraagteken. Na een dubbele punt volgt altijd een opsomming of een citaat. Een museumcollectie is een opsomming en onze keuze daaruit is een citaat.
Dan heeft de tentoonstelling een punt die je niet kunt zien en een titel uit twee punten die je niet kunt uitspreken.
:

 De collectieve kunstenaar gerlach en koop maken op uitnodiging van het museum een opmerkelijke collectiepresentatie, in samenhang met eigen werk, en voorzien van ondersteunende toevoegingen.  Zij kregen van museumcurator Paula van den Bosch de volledige vrijheid en het vertrouwen en selecteerden onder meer moderne en hedendaagse kunstwerken; een drietal kunstwerken van de afdeling oude kunst; serviesgoed en diverse voorwerpen van uiteenlopende aard. Daarnaast vroegen gerlach en koop kunstenaars om werk in bruikleen of werk uit te voeren dat in potentie (een schets, een schaalmodel) in de collectie aanwezig was. (Willem de Rooij, Haegue Yang, Francis Alÿs, William Graatsma, Joëlle Tuerlinckx, Lily van der Stokker) Het maken van tentoonstellingen beschouwen gerlach en koop als een medium in zichzelf, en of dat nu tentoonstellingen zijn met eigen werk zijn of met werk van anderen, in aanpak verschilt dat voor hen niet wezenlijk.
Als het ideale schrijven omgekeerd lezen is, en andersom, zoals Roland Barthes zegt in De dood van de auteur, dan is het maken van tentoonstellingen het omgekeerde van tentoonstellingen bezoeken. Zo beschouwen gerlach en koop zichzelf vooral als binnenstebuiten gekeerde tentoonstellingsbezoekers, zich ten volle bewust van het feit dat een tentoonstelling pas gemaakt wordt op het moment dat ze wordt bekeken. De herinnering aan een tentoonstelling is anders dan je ervaring op het moment de je de tentoonstelling bekijkt. In je geheugen zijn andere dingen blijven hangen dan die je opvielen toen je in tentoonstelling rondliep. Het is deze verandering die gerlach en koop aan het denken zet en van waaruit zij hun presentatie samenstellen. 
 
In het Bonnefantenmuseum staat nauwe samenwerking met kunstenaars altijd voorop. Het museum gaat uit van de opvatting dat het vooral de kunstenaars zelf zijn, die belangwekkende ontwikkelingen in hun vakgebied genereren en formuleren. Kunstenaars verzetten de piketpalen, curator en instelling zijn sparringpartner. Het compromisloze en doorleefde gedachtegoed van collectieve kunstenaar gerlach en koop staat garant voor een onalledaagse kijkervaring. 
 
 

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal downloadt. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!

Foto Manor Lux Photography
Bonnefantenmuseum. Foto Manor Lux Photography
© Marcel Broodthaers.
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?