Bonnefantenmuseum verwerft twee zeldzame topstukken op TEFAF

Het Bonnefantenmuseum heeft een zilveren kraankan en een middeleeuwse sculptuur verworven op de TEFAF. De zilveren kraankan met drie kranen is vervaardigd door Joannes L'Herminotte te Maastricht in de 18e eeuw. Deze aankoop werd mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt en een particuliere weldoener die anoniem wenst te blijven. De kalkstenen sculptuur verbeeldt Johannes de Doper en is vervaardigd in Bourgondië, Frankrijk, aan het einde van de 15e eeuw. 'Beide stukken zijn belangrijke aanwinsten, zowel voor onze collectie als voor de Collectie Nederland. Dit wordt ook onderstreept door de bijdrage van de Vereniging Rembrandt', aldus Stijn Huijts, directeur Bonnefantenmuseum.

Drie-kranen kan

Zilveren kraankannen met drie kranen komen heel weinig voor in Nederland, kraankannen werden in de 18e eeuw vaak van tin gemaakt en hebben meestal één kraan. Een kraankan werd gebruikt om koffie uit te tappen. Gemalen koffiebonen werden in de kan gedaan, er werd kokend heet water op gegoten waarna er werd geroerd, zodat de koffie zijn/haar smaak kon afgeven. Deze kraankan met drie kranen is het enige exemplaar van Maastrichtse origine dat bekend is. Dit uiterst zeldzame stuk is op fraaie wijze uitgevoerd door Joannes L'Herminotte (1732-1802), hij behoorde tot de bekendste Maastrichtse zilversmeden van de 18e eeuw. De kraankan zal een belangrijke plaats innemen in de collectie Maastrichts Zilver van het Bonnefantenmuseum.

De kan is aangekocht bij A. Aardewerk Antiquair Juwelier en nog tot het einde van de TEFAF te zien.

De Vereniging Rembrandt is op de TEFAF aanwezig in stand 729.


Johannes de Doper

Het bijna een meter hoge beeld van Johannes de Doper toont de heilige gekleed in een kamelenharen mantel met het Lam Gods op zijn arm. Een dergelijke laat 15e eeuwse steensculptuur is zeer zeldzaam in het museale landschap. Voor het Bonnefantenmuseum is het feit dat het een mannelijke heilige betreft extra bijzonder, want die zijn tot nu toe nog nauwelijks vertegenwoordigd in de beeldenverzameling van het museum. Hoewel het beeld de rechterarm en –hand mist, heeft het de tand des tijds goed doorstaan en is het in uitstekende conditie.

De bijzondere aankoop krijgt een prominente plek in de collectie Middeleeuwse sculptuur van het Bonnefantenmuseum. Deze Johannes vertoont stilistische verwantschap met de sculpturen van Jan van Steffeswert en de zijnen, die werkzaam waren in het Maaslandgebied, en die tot de vaste waarden in de museumcollectie worden gerekend. Het museum bezit daarnaast al een aantal Franse Middeleeuwse stenen sculpturen, waaronder verschillende vrouwenfiguren uit de collectie Neutelings.

De sculptuur is aangekocht bij de Londense Galerie Sam Fogg, waar hij nog tot het einde van de TEFAF te zien zal zijn.


Bonnefantenmuseum op TEFAF

In de Maastricht Region stand is dit jaar een kleine presentatie te zien van werken uit de collectie van het Maastrichtse Bonnefantenmuseum.Speerpunten in dezecollectie zijn onder meer middeleeuwse religieuze kunst, Maaslandse houtsculptuur, vroeg Italiaanse schilderkunst uit de periode 1300-1600 en Zuid-Nederlandse schilderkunst uit de periode circa 1475-1625. Het museum beheertdaarnaasteen omvangrijke collectie hedendaagse kunst van internationaal gerenommeerde kunstenaars. Als specialefeatures zijn tijdens de TEFAF in hetBonnefantenmuseum de tentoonstelling van de Chinese kunstenaar Cai Guo-Qiang en de vernieuwde presentatie van de collectie Neutelings te zien.

 TEFAF 2017 Stijn Huijts aankopen Bonnefantenmuseum ® Harry Heuts
TEFAF 2017 Stijn Huijts aankopen Bonnefantenmuseum ® Harry Heuts 
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?