Vanaf 2 juni in het Bonnefantenmuseum: overzichtstentoonstelling Raymond Pettibon:  A Pen of All Work


09.02.2017 Het Bonnefantenmuseum presenteert in de zomer het omvangrijke retrospectief A Pen of All Work van de Amerikaanse kunstenaar Raymond Pettibon. De tentoonstelling omvat ruim 600 werken uit de periode van de jaren ´60 tot heden. Zijn gehele oeuvre wordt gekenmerkt door de onlosmakelijke verbinding tussen tekst en beeld. A Pen of All Work opende op 7 februari in het New Museum in New York en reist daarna door naar het Bonnefantenmuseum in Maastricht waar de tentoonstelling te zien is van 2 juni tot en met 29 oktober 2017. Het is voor het eerst sinds vijftien jaar dat Pettibon weer met een solotentoonstelling in Nederland te zien zal zijn.
 
Raymond Pettibon:  A Pen of All Work

Pettibon (1957, Tucson, VS) is onmiskenbaar een van de centrale figuren binnen de Amerikaanse hedendaagse kunst. Zijn omvangrijke oeuvre laat zich lastig in een hokje plaatsen en vormt op zichzelf als het ware een buitencategorie binnen de kunst. Sinds het einde van de jaren '70 vervaardigde de Amerikaanse kunstenaar meer dan 20.000 werken, uiteenlopend van tekeningen, kunstenaarsboeken en ontwerpen voor platenhoezen tot omvangrijke installaties. In de jaren ´80 genoot hij een status als cult-held in het circuit van de punkrock in L.A. Zijn ontwerpen sierden de lp's en flyers van legendarische bands als Sonic Youth en Black Flag. Pettibon ontwikkelde een kenmerkende figuratieve stijl van ietwat onhandige, op cartoons en karikaturen geïnspireerde zwart-wit tekeningen, gecombineerd met humoristische en vaak zwartgallige teksten. De wereld van de kunstenaar wordt bevolkt door uiteenlopende personages uit de Amerikaanse geschiedenis van de vorige eeuw, zoals sekteleider Charles Manson, animatiefiguur Gumby, Superman en verschillende voormalige presidenten. Met zijn spel tussen tekst en beeld en de grote verscheidenheid aan onderwerpen laveert Pettibon steeds tussen historische reflectie, poëtische humor en scherpe kritiek. A Pen of All Work toont zijn uitzonderlijke en invloedrijke oeuvre met een accent op de literaire en intellectuele kwaliteiten in zijn werk.
Beeld: VAVOOM 17 Raymond Pettibon, No Title (This feeling is), 2011. Courtesy Regen Projects, Los Angeles
Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde Engelstalige catalogus met daarin een interview met Raymond Pettibon door Massimiliano Gioni en bijdragen van Benjamin Buchloh, Gary Carrion-Murayari, Sarah Lehrer-Graiwer, Francis Stark en Lynne Tillman. Het Bonnefantenmuseum publiceert daarnaast een Nederlandstalig cahier met een essay van Stijn Huijts.

Bonnefantenmuseum en Pettibon

Het Bonnefantenmuseum zet met deze tentoonstellingen een nieuwe stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door de eigen(wijze) accenten en prioriteiten in de programmering, met een herkenbare oriëntatie op de 'verborgen canon'. A Pen of All Work past perfect in die koers, omdat Pettibon met zijn werk in kunsthistorisch opzicht de grenzen tussen 'inside' en 'outside' ter discussie stelt en omdat zijn werk in Nederlandse kunstinstellingen zelden wordt getoond. 


 
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Lieke Heijmans via pressoffice@bonnefanten.nl  of via +31 43 3290 109 of +31 6 27 494 829.  

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal downloadt. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!

© Raymond Pettibon, No title (This feeling is), 2011. Pen and ink on paper, 94.6 x 125.7 cm. Aishti Foundation, Beirut, Lebanon. Photography courtesy the artist and Regen Projects, Los Angeles; Raymond Pettibon.
© Raymond Pettibon, No Title (Language most shewes…), 2000. Ink on paper, 22 x 35.6 cm. Private collection, Switzerland. Courtesy Hauser & Wirth.
© Raymond Pettibon, No Title (Who will finish…), 1998. Ink on paper, 38.7 x 56.5 cm. Hauser & Wirth Collection, Switzerland. Photo courtesy Archive Hauser & Wirth Collection, Switzerland.
© Raymond Pettibon, No Title (I mean alarmed), 2013. Ink and acrylic on paper, 76.2 x 57.2 cm. Collection Joseph and Kimberley Mimran. Courtesy David Zwirner, New York.
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?