Nieuwe tentoonstelling Bonnefanten Hedge House


Ad Dekkers (1938–1974)

Van 17 maart t/m 29 juni is in Bonnefanten Hedge House in Wijlre de tentoonstelling Ad Dekkers (1938–1974) te zien. Deze tentoonstelling markeert de grote betrokkenheid van het echtpaar Jo en Marlies Eyck met de kunstenaar Ad Dekkers wiens werken het hart van hun collectie werden. Nu 40 jaar na zijn overlijden is het een voorrecht dat zijn werk in het Bonnefanten Hedge House wordt getoond. De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Zsa-Zsa Eyck.


Ad Dekkers

Ad Dekkers bouwde in een relatief korte periode, van halverwege de jaren zestig tot en met 1974, een belangwekkend en invloedrijk oeuvre op van reliëfs, sculpturen en tekeningen, waarin de beeldmiddelen (kleur, vorm, lijn) tot hun essentie teruggebracht werden en volgens bepaalde wetmatigheden of logica voor een werk ingezet werden. De functie en de mogelijkheden van de lijn hebben in heel het oeuvre van Dekkers een centrale rol gespeeld. Aanvankelijk in de serie houtgrafieken met zaagsneden of freeslijnen, later in de gelamineerde tekeningen. Inzichtelijk maken hoe een lijn of een vorm ontstaat, was het beeldend probleem waar Dekkers telkens op terugkwam. Op zoek naar de essentie, de essentie van de werkelijkheid, van het leven. Ad Dekkers behoorde tot een groep kunstenaars die, onder meer als reactie op de kunst van CoBrA, opnieuw wilden reflecteren op problemen van vorm, licht, proportie, materiaal, en die daarmee een belangrijke impuls gegeven hebben aan de geometrisch abstracte kunst van hun tijd.

Jo en Marlies Eyck bouwden in de loop der jaren de grootste particuliere verzameling van Ad Dekkers op, die sinds 2012 in het bezit is van het Bonnefantenmuseum. Deze tentoonstelling markeert de grote betrokkenheid van het echtpaar. Al in 1967 toonde verfindustrie Jac Eyck in Heerlen zijn reliëfs en gaf hierbij een boekje uit met blinddrukken. Zeshoek en ruit in overgang (1967) uit deze tentoonstelling werd hun eerste aankoop en was tevens het begin van wat later een collectie zou worden.

Perspreview

U bent van harte uitgenodigd voor de besloten perspreview met een inleiding door gastconservator Zsa-Zsa Eyck op woensdag 12 maart van 15.00 – 17.00 uur in Bonnefanten Hedge House in Wijlre. Aanmelden voor de perspreview uiterlijk dinsdag 11 maart en overige persverzoeken via pressoffice@bonnefanten.nl.

 
Over Bonnefanten Hedge House
Het landgoed van het echtpaar Jo en Marlies Eyck is met recht een Gesamtkunstwerk te noemen: het kasteel, de tuinen en het door Wiel Arets ontworpen paviljoen Hedge House vormen een geheel. Vanuit een specifieke levensfilosofie heeft het echtpaar de afgelopen jaren kunst verbonden met de prachtige natuur rond het kasteel in Wijlre. In 2012 droeg het echtpaar Eyck haar hedendaagse kunstcollectie, met steun van de Provincie Limburg, over aan het Bonnefantenmuseum. Bonnefanten Hedge House is een duurzaam samenwerkingsverband tussen de Bonnefanten Hedge House Foundation (een non-profit stichting, die voor de exploitatie van het Gesamtkunstwerk kasteel Wijlre aangewezen is op sponsorgelden en fondsen) en het Bonnefantenmuseum, dat de artistieke verantwoordelijkheid draagt voor de programmering van de tentoonstellingen. Het Bonnefantenmuseum wordt ondersteund door de Provincie Limburg, DSM en de BankGiro Loterij.

Bezoekinformatie
Bezoekadres:
Bonnefanten Hedge House Foundation | Kasteel Wijlreweg 1 (ingang aan de zijkant)
Openingstijden: Tijdens TEFAF (17.03 – 23.03.2014) dagelijks 11.00 – 17.00 uur. Van 24.03 – 29.06.2014 donderdag - zondag | 11:00 – 17:00 uur
Toegang: € 9,50 | Studenten € 5,00 | Kinderen tot 12 jaar gratis | combi-ticket Bonnefantenmuseum & Bonnefanten Hedge House € 12,-
Gratis rondleidingen: elke 2e zondag van de maand om 12.00 en 14.00 uur door gastconservator Zsa-Zsa Eyck

www.hedgehouse.eu 

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal downloadt. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!

Collectie Jo & Marlies Eyck. Foto Peter Cox
© Ad Dekkers, Variatie op cirkels no.III, 1965, Collectie Emmy van Leersum & Gijs Bakker. Foto Peter Cox; Collectie Emmy van Leersum & Gijs Bakker.
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u cookies toestaan?